MediaWatch

Tv-boom giver fulde ordrebøger hos tv-producenter

En stigning i tv-annoncering og TV 2’s brugerbetaling har givet broadcasterne luft i budgettet til at investere i egenproduceret tv.

Efterspørgslen efter originalt programindhold fra tv-stationernes side er rekordhøj, og produktionsselskaberne mærker derfor ikke noget til krisetiderne.

”Det går rigtig godt i øjeblikket. Det er mit indtryk, at de fleste producenter har noget at lave. De fleste af os har ordrebogen fuld,” siger Merete Mogensen, adm. direktør for Metronome Productions til Børsen.

Palle Strøm, programdirektør for TV 2, kalder det for ’gyldne tider’, og fortæller, at TV 2 gradvist har øget deres investering i originalt programindhold siden det analoge sluk i 2009.

Det gode år har drevet omsætningen inden for tv-produktion op til i underkanten af 1 mia. kr., skønner man i branchen. Heraf står de fire største producenter – Nordisk Film TV, Mastiff, Blu og Metronome – for ca. 60 pct. Men selvom aktiviteten er betydelig, betyder det generelt ikke et tilsvarende løft i indtjeningen.

”Der blev bestilt rigtig meget sidste år, så væksten var høj, men indtjeningen fulgte ikke med,” siger Jacob Houlind, adm. direktør for Nordisk Film TV.

Hos produktionsselskabet Blu vurderer adm. direktør Kim Ardal, at lønsomheden hos branchens store spillere er fornuftig, men ikke spektakulær.

"Jeg vil tro, at man har ebitda-marginer, som ligger mellem fem og ti pct. for 2011," siger han.

- CT

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs