Tv-boom giver fulde ordrebøger hos tv-producenter

En stigning i tv-annoncering og TV 2’s brugerbetaling har givet broadcasterne luft i budgettet til at investere i egenproduceret tv.
MediaWatch

Efterspørgslen efter originalt programindhold fra tv-stationernes side er rekordhøj, og produktionsselskaberne mærker derfor ikke noget til krisetiderne.

”Det går rigtig godt i øjeblikket. Det er mit indtryk, at de fleste producenter har noget at lave. De fleste af os har ordrebogen fuld,” siger Merete Mogensen, adm. direktør for Metronome Productions til Børsen.

Palle Strøm, programdirektør for TV 2, kalder det for ’gyldne tider’, og fortæller, at TV 2 gradvist har øget deres investering i originalt programindhold siden det analoge sluk i 2009.

Det gode år har drevet omsætningen inden for tv-produktion op til i underkanten af 1 mia. kr., skønner man i branchen. Heraf står de fire største producenter – Nordisk Film TV, Mastiff, Blu og Metronome – for ca. 60 pct. Men selvom aktiviteten er betydelig, betyder det generelt ikke et tilsvarende løft i indtjeningen.

”Der blev bestilt rigtig meget sidste år, så væksten var høj, men indtjeningen fulgte ikke med,” siger Jacob Houlind, adm. direktør for Nordisk Film TV.

Hos produktionsselskabet Blu vurderer adm. direktør Kim Ardal, at lønsomheden hos branchens store spillere er fornuftig, men ikke spektakulær.

"Jeg vil tro, at man har ebitda-marginer, som ligger mellem fem og ti pct. for 2011," siger han.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også