Tv-opkøb giver Egmont digital fordel

Det er ikke mindst TV 2 Norges styrke inden for digital innovation, der gør Egmonts køb interessant, mener analytiker.

Med opkøbet af resten af TV 2 Norge har Egmont ikke bare sat streg under strategien om mere broadcast-vægt i forretningen, men også styrket koncernens digitale kompetencer.

"TV 2 Norge giver Egmont en fordel i forhold til den digitale udfordring, alle medievirksomheder står med, fordi TV 2 Norge er et stærkt kort på digital innovation. De startede meget tidligt på området og var de første til at lægge indhold ud digitalt og tage penge for det via Sumo.no, som i dag er en stor succes for TV  2 Norge," siger markedsanalytiker på medieområdet Migge Hoffmann.

Teknologisk stærke
Hun fremhæver, at TV 2 Norges tidlige ryk på VoD-området samtidig har givet tv-selskabet den fordel, at de ikke er kommet på kant med de norske tv-distributører, fordi de gik i gang, før distributørerne kunne nå at se det som en mulig trussel mod deres forretning. 

"TV 2 Norge har altid været teknologisk stærke. Sumo.no er ikke bare en tv-forretning, men også en teknologi-forretning via selskabet Vimond Media Solutions, der sælger den platform, Sumo.no er bygget på, videre til andre," siger Migge Hoffmann, der også nævner TV 2 Norge-selskabet Vizrt, der hører til markedslederne inden for 3D grafik til broadcastere, som et eksempel på den digitale drivkraft, som TV Norge også står for.

"Det fulde ejerskab vil give Egmont en bedre mulighed for at udnytte de digitale kompetencer yderligere på tværs i koncernen og i Egmonts andre forretninger," siger hun.

Ændrer ikke marked
På konkurrencesiden tror Migge Hoffmann ikke, at købet vil påvirke det skandinaviske tv-marked stort.

"Jeg tror ikke, det vil ændre så forfærdelig meget. Egmont har været med fra begyndelsen og har været med til at skabe TV 2 Norge, så opkøbet ligger lige for og er i tråd med deres strategi om at engagerere sig mere i broadcast, der er et rigtig stærkt medie, som vi også har set igennem den seneste krise," siger Migge Hoffmann.

Hos MTG følger adm. direktør Jørgen Madsen trop. Umiddelbart vil overtagelsen næppe få store konsekvenser på tv-markedet, selvom Egmont nu fylder mere ejermæssigt - konkurrencen vil fortsat være hård.

"Vi siger tillykke til Egmont med købet," siger Jørgen Madsen.

"Der er hård konkurrence på tv-markedet, og de er dygtige hos TV 2 Norge, og de bliver sikkert ikke mindre dygtige af at få Egmont som eneejer," siger han.

Hvorvidt et styrket samarbejde mellem Egmont og Bonnier vil presse MTG og SBS yderligere, som en norsk analytiker i dag er inde på, hører til de spekulationer, direktøren ikke ønsker at kommentere.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også