DR erkender skjult reklame

I et Justin Bieber-indsalg i DR’s TV Avisen blev der reklameret for Universal Music, fastslår Radio- og tv-nævnet.
MediaWatch

I et indslag i TV Avisen den 21. februar 2011 om Justin Bieber-filmen 'Never say never' holdt mange unge piger formentlig især øje med billederne af det 17-årige internationale popfænomen.

Men til at få øje på var også logoet for Justin Biebers pladeselskab ’Universal’ i nederste højre hjørne på tv-skærmen - i 57 sekunder ud af indslagets samlede varighed på to minutter og 20 sekunder. Det fik en seer til at klage over skjult reklame, og Radio- og tv-nævnet er nu kommet med sin afgørelse.

”Det kan være en relevant oplysning for seeren at vide, hvilket selskab, der har produceret en given film. Men visningen i 57 sekunder går ud over, hvad der må anses for redaktionelt begrundet,” konkluderer nævnets medlemmer ifølge en meddelelse fra DR.

DR havde på forhånd allerede erkendt, at det var en fejl, at Universals logo blev vist i det pågældende indslag. Samtidig har DR også lovet at være mere opmærksom på, at sådanne fejl ikke forekommer i fremtiden.

 - CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også