Analytikere: Egmont-opkøb udfordrer MTG og SBS

Egmonts opkøb af TV 2 Norge kan være startskuddet til nordisk tv-gigant, som vil udfordre MTG og SBS TV, siger norsk analytiker til Mediawatch.
MediaWatch

Opdateret 12.40...

Egmonts nye eneejerskab af TV 2 Norge kommer ikke til at vare ved længe. Det forventer Atle Vereide, medieanalytiker i SEB Enskilda.

Egmont vil nemlig højst sandsynligt inkludere Bonnier, som ejer TV4, i selskabet for at skabe en ny nordisk tv-gigant, hvilket norske medier længe har ventet ville være på trapperne. Ligesom i Danmark er norsk TV 2 en kommerciel tv-station med public service-forpligtelser.

“De kan i fællesskab etablere en ny tv-enhed, som bliver en stor spiller på tv-markedet, der kan købe ind på nordisk basis, skabe nordiske programprodukter og programudvikling. Det bliver en stærk konkurrent til MTG og SBS,” siger Atle Vereide til Mediawatch.

Store fordele i nordisk samarbejde
Den vurdering er Henrik Schultz, aktieanalytiker i Argo Securities, enig i.

“Et scenarie er, at Egmont sælger hele molevitten videre til for eksempel Bonnier med gevinst. Men Egmont tjener flest penge på TV 2 Norge, så det er også en mulighed, at de kun sælger dele af det til Bonnier, som har kontrol over TV4 i Sverige og MTV3 i Finland, så TV 2 Norge kan blive en del af et nordisk tv-koncept. Alle er klar over, at brancheudviklingen går imod, at de ledende kommercielle public service-stationer ville kunne drives lnagt mere effektivt og produktivt i et samlet system, frem for at være fire uafhængige tv-selskaber. Jo flere selskaber, som TV 2 Danmark, der kan blive en del af den pakke, jo mere lønsomt kan det blive,” siger Henrik Schultz og tilføjer:

“Hvis tre eller fire nordiske tv-selskaber finder sammen, vil det alt andet lige medføre en øget konkurrencefordel i forhold til MTG og SBS, og det vil være et af formålene. Det gælder både på konkurrencen om annoncører, betalings-tv-kunder på forskellige platforme og ikke mindst på indkøb og produktion.”

Stenen i skoen er dog, at danske TV 2 ikke er til salg på grund af verserende EU-sager, der kan trække ud i årevis, men heller ikke kommer til salg, så længe den nuværende regering har et ord at skulle have sagt.

Få ændringer for TV 2
Til gengæld får opkøbet ikke de store konsekvenser for TV 2 Norges programvirksomhed og struktur, mener han.

“Jeg tror, at det reelt betyder en lille ændring for TV 2, for Egmont har været ejer siden TV 2’s opfindelse. Så det bliver more of the same snarere end dramatiske ændringer,” siger Atle Vereide.

TV 2-salg er et politisk spørgsmål
Politikerne har dog øjnene stift rettet mod opkøbet og en sigende overskrift i et norsk medie går på, at der er “solgt ud af arvesølvet”.

“Opkøbet er et politisk spørgsmål i Norge. For eksempel ligger TV 2’s hovedkontor i Bergen, det var en del af koncessionen, da TV 2 blev oprettet, og den type problemstillinger er mere aktuelt for et ikke norsk-selskab, for Egmonts hovedkontor ligger jo i Oslo. Men operationelt og finansielt ændrer opkøbet ikke noget dramatisk for TV 2,” siger Atle Vereide som i øvrigt kalder prisen for de 50 pct. af TV 2 på 2,1 mia. norske kr. for “fornuftig”.

Det bekræftes af en værdivurdering af TV 2 fra Handelshøyskolen i Bergen, som satte den samlede markedsværdi af selskabet til 4,2 mia. norske kr. i alt., ifølge Kampanje.com.

Egmont har længe stået på spring til at opkøbe de resterende 50 pct. af TV 2 Norge, som A-pressen har siddet på frem til i dag, hvor det blev offentliggjort, at A-pressen har solgt den for 2,1 mia. norske kr. til Egmont for at få finansieret sit opkøb af Mecom-selskabet Edda Media, som fortsat behandles af de norske konkurrencemyndigheder.

TV 2 Gruppen, Norge - 2010:
Omsætning i 2010: 1,287 (1,033) mio. kr. Driftsresultat (EBITDA): 197 (110) mio. kr.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også