TV3 fortsætter i reality-sporet

’Divaer i junglen’ og ’Tæsk en kendt’ er navnene på to nye reality-koncepter på TV3, som får premiere til foråret.
Cecilie Thorup

Moderen til reality-flagskibe som ’Robinson Ekspeditionen’ og ’Paradise Hotel’, tv-kanalen TV3, er ikke færdig med den ofte udskældte genre endnu. Til foråret har kanalen premiere på to nye reality-programmer – ’Divaer i junglen’ og ’Tæsk en kendt’.

’Divaer i junglen’ er oprindeligt et hollandsk tv-format, hvor ti reality-kendisser skal overleve sammen i junglen i 30 dage på primitiv vis.

Programmet ’Tæsk en kendt’ giver seerne mulighed for at bokse mod en kendis. Programmet munder ud i et stort galla-bokse-show i Falconersalen.

Reality lever - trods kritik
Reality-programmerne har ellers fået hård medfart i 2011. Både Politikens tv- og filmanmelder Henrik Palle og DR’s generaldirektør Marie Rørbye Rønn har været ude med kritik af efterårets mange reality-programmer, ligesom chefredaktør for B.T., Olav Skaaning Andersen, fiktionschefen for DR Nadia Kløvedal Reich og programchefen for TV 2 Keld Reinicke i Mediawatch’s julestafet alle kårede reality som årets flop.

Men myten om reality-genrens død er ikke noget, programchef for TV3 Morten Mogensen hopper på.

”Reality- tv som genre lever i bedste velgående i mange afskygninger – det er bare at kaste et blik udover alle kanalers programflader, og man kan konstatere, at det i den grad stadig er en programtype, alle satser på,” siger han til Mediawatch og fortsætter:

”Samlet set ses der mere reality-tv i dag end der gjorde for få år siden på alle kanalerne, så tesen om, at genren lider, køber vi absolut ikke på TV3. Men det er da korrekt, at et klassisk format som Robinson Ekspeditionen hele tiden skal udvikles for at kunne forblive succesfuldt. Og så skal vi samtidig udvikle nye formater indenfor reality-tv. Hos os kommer Paradise Hotel snart og det samme gør de to nye programmer.”

Genren skal udvikles
Han mener ikke, at man karakterisere TV3 som en reality-kanal.

"Vi på TV3-kanalerne tror på, at det er vigtigt at have både reality, dokumentar, serier, film og sport i sendefladen – og det mix forsøger vi så at lave på de forskellige kanaler, så vores seere er underholdt med al slags godt tv. Og endnu vigtigere er det hele tiden at udvikle både velkendte formater og lave nye, så genren udvikler sig. For selvfølgelig lever en genre som reality ikke af stilstand, men af udvikling, overraskelser, fornyelse og vores evne som tv-station til at eksekvere alle programmer, så seerne finder dem både underholdende og debatskabende,” slutter Morten Mogensen.

'Tæsk en kendt' produceres af Monday, mens 'Divaer i junglen' produceres af Eyeworks.

- CT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også