TV 2 dansede rundt om TV3 og SBS i 2011

TV 2-hovedkanalen nedbremsede sit mangeårige sharetab, og alle TV 2-nichekanaler øgede deres andel af seningen i 2011.
Per Fanefjord Laursen

TV 2-netværkets samlede kommercielle share voksede til 54,6 procent, og 2011 blev således året, hvor TV 2 for alvor slog tilbage mod sine kommercielle konkurrenter.

“Fremgangen er kun på et halvt procentpoint, men at det overhovedet blev til fremgang var overraskende,“ siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

TV 2 har de senere år kæmpet med hovedkanalens blødende seerandele. Fra 2006 til og med 2010 afleverede TV 2s hovedkanal hele 11-12 procentpoint i kommerciel seerandel i målgruppen 21-50 år.

MEC påpeger, at TV 2 hele tiden har formået at sikre sig programformater i prime time med mere end én million seere, men uden for prime time har seerne i stor stil forladt kanalen. Det forsøgte TV 2 at ændre, ved først at fokusere på late prime sidste år, og i år på ‘18-båndet’; dvs. fra kl. 18 til 19.00.

“Planen har været en succes, for i 2011 tabte hovedkanalen kun lidt over 1 procentpoint, og ser man bort fra det løft, VM-fodbold gav i 2010, ville faldet nok kun være det halve,” siger Michael Jensen.

Nicher står fast
Ikke alene lykkedes det at nedbremse hovedkanalens frie fald, TV 2 fik også danskerne til at øge deres tidsforbrug på netværkets nichekanaler, TV 2 Zulu, TV 2 Charlie og TV 2 News. Alle nichekanaler er gået frem i seerandel i 2011, noterer MEC.

“Bedst er det gået for TV 2 Zulu, der formåede at øge den kommercielle seerandel med ikke mindre end 0,8 procentpoint. Det er i den grad lykkedes TV 2 Zulu at komme med nye populære comedy formater til erstatning for ’Klovn’ og ’Hvor fanden er Herning’. Især har hypnoseshowet ’Argh – det gjorde jeg bare ikke’ været en stor succes med 227.000 seere i gennemsnit i efteråret.”

Også TV 2 News har haft et fint år med en share på 0,7 procentpoint, drevet af en lang række store nationale og internationale begivenheder, som nyhedskanalen har dækket meget tæt, blandt andet katastrofen i Japan, det arabiske forår samt ikke mindst Folketingsvalget 2011.

“TV 2 gruppen profiterede mere end nogensinde af et folketingsvalg, ikke mindst da valget blev udskrevet stort set samtidig med, at TV3 lancerede deres egenproduktioner,” siger Broadcast Director Jacob Olsen, IUM.

IUM: TV3 katastrofe
Det blev dermed TV3-gruppen og SBS TV, der måtte betale prisen. Begge gik en smule tilbage i 2011. TV3 med 0,6 procentpoint og SBS TV med 0,4 procentpoint.

Udviklingen på de to netværk har dog været meget forskellige i 2011, nærmest modsatrettede.

“Jeg vil betegne efteråret som en katastrofe for TV3/Viasat, hvilket gavnede både TV2- og SBS-kanalerne,” siger Jacob Olsen, IUM.

TV3-kanalerne fik ellers en flot start på 2011 og lå væsentlig over 2010 niveauet, som også var ganske højt. TV3 gik frem med 1,1 procentpoint i 1. halvår i 2011 i forhold til året før, og var næsten på niveau med efteråret 2010.

“Efteråret plejer at være klart bedre for TV3 med ’Robinson Ekspeditionen’ og Champions League fodbold. Men allerede tidligt i efteråret vendte billedet totalt. Udover folketingsvalget var der en meget sen start af efterårsfladen i forhold til konkurrenterne og knap så stærke egenproduktioner som forventet. Det betød, at TV3s hovedkanal tabte et par procentpoint hele efteråret i forhold til det forventede,” siger Michael Jensen.

Det hjalp heller ikke, at TV3+ var uden en dansk deltager i Champions League, da FC København fejlede kvalifikationen.

Fodbold reddede SBS
SBS TV kom også fint fra land de første par måneder af 2011, hvor man traditionelt har det lidt svært, men i stedet for at stige i kommerciel seerandel, da forårets egenproduktioner kom i luften, gik det den stik modsatte vej.

“Seerandelen lå konsekvent under sidste års niveau. Det billede fortsatte hele foråret og sommeren, men ændrede sig med den meget tidlige start på efterårsfladen. Her nåede man at introducere de nye programformater inden udskrivelsen af Folketingsvalget, og på trods af at SBS ikke har haft de helt store succeser, har der alligevel været fremgang over en bred front på både nye og eksisterende programformater,” siger MEC-researcheren.

Resultatet for SBS TV blev tilbagegang for både kvindekanalen Kanal 4 og den brede underholdningskanal Kanal 5, mens 6’eren til mændene fik fremgang i 2011, drevet frem af en bedre udnyttelse af stationens Premier League-rettigheder.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også