MediaWatch

Canal Digital: TV 2 ønskede ikke regioner på parabol

Det var TV 2, der blokerede for, at alle nye 24 timers regionale kanaler også kan ses via parabol, hævder Canal Digital. TV 2 afviser blankt den udlægning.

TV 2-regionernes nye 24 timers kanaler vil fra januar kunne modtages via antenne og kabel, men bliver ikke distribueret af Canal Digital, eller som omtalt i går på Viasat.

Den manglende distribution er et handikap for de nye regionale tv-kanaler, fordi parabolen fortsat er en betydningsfuld platform især i landområder, hvor interessen for regionalt stof samtidig er størst.

”Der er ikke noget, vi hellere vil end at sende de nye 24 timers regionskanaler. Det tyder på at blive godt indhold med stor relevans for vores kunder,” siger informationschef Catja Middelboe-Andersen, Canal Digital, der - modsat Viasat - gerne vil uddybe de specielle omstændigheder, der gør det umuligt.

Informationschefen oplyser, at Canal Digital, i lighed med Viasat, i dag stiller otte kanaler til rådighed for at kunne distribuere otte versioner af TV 2 – således at hvert hjem kan vælge den version af TV 2 med de regionale ’vinduer’, der passer dem bedst. Dertil kommer, at Canal Digital bringer en niende kanal – TV 2 HD.

TV 2 regioner tog kontakt
Canal Digital blev i sommer kontaktet af TV 2-regionerne, der ville høre, om selskabet kunne være interesseret i at bytte de otte TV 2-kanaler, som Canal Digital distribuerer nu, ud med de otte nye 24 timers regionalkanaler.

”Det var vi naturligvis meget interesserede i, og vi gik straks i gang med at løse den tekniske udfordring med at indhente de otte forskellige regionale signaler. Desværre viste det sig her i november, at TV 2-regionernes anmodning til os ikke var clearet med TV 2. Selvom det er præcis det samme indhold, som vil blive sendt, fastholder TV 2, at vi som distributør skal sende TV 2’s hovedflade otte gange til alle kunder. Hvorfor det er så vigtigt for TV 2, må TV 2 selv svare på.”

Ikke vores bord
TV 2s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen, afviser den udlægning.

"TV 2 har ikke forhandlet med hverken Canal Digital eller Viasat om de otte regionale 24 timers kanaler – det er ikke vores bord, og vi blokerer således ikke for noget. Vi sælger en hovedkanal med en programflade, som på nogle tidspunkter er landsdækkende og på andre tidspunkter har et regionalt vindue. Hovedkanalen bliver solgt som et samlet produkt, der ikke kan splittes op, så distributørerne kan ikke bare henvise seerne til at se det regionale indhold på andre kanaler. Men hvad distributørerne forhandler med regionerne om i forhold til deres egne 24 timers kanaler, blander vi os ikke i," siger han.

Ikke ubegrænset kapacitet
Canal Digital stiller gerne en kapacitet på otte kanaler til rådighed for TV 2, således at der kan ses regionaliseret tv, men 16 kanaler - til både TV 2 og alle nye regionale kanaler - er ikke muligt.

”Canal Digital Danmark ville aldrig få lov til at bruge så meget sendekapacitet på stort set samme indhold, da vi deler sendekapacitet med resten af Norden. Og her er Danmark for lille et marked og regionalkanalerne kan kun vises i Danmark,” siger Catja Middelboe-Andersen, der undrer sig over forløbet.

”Det er nu op til TV 2 selv og regionerne at bestemme, hvad der skal sendes af indhold på de otte kanaler,” oplyser hun.

Begrænset problem
Set på landsplan er skaden til at overse. Kun ca. seks procent af husstandene har udelukkende parabol-modtagelse og ikke kan se kanalerne, ifølge Gallups Annual Survey.

I en region som Fyn er det også ca. seks procent - men på Bornholm er det omkring 11 procent, der ikke får adgang til den nye regionalstation uden at sætte en antenne op. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs