TV 2 kritiseres for produktplacering i julekalender

TV 2’s julekalendersatsning anklages for at rumme produktplacering, hvilket ikke er tilladt i børneprogrammer, men det afviser TV 2.
MediaWatch

Den 1. januar i år blev produktplacering tilladt i Danmark, men ikke i programmer, der henvender sig til børn under 14 år - men den skelnen er skredet for TV 2's julekalender, mener kritikere. Det skriver Information.

Kritikken går på, at Børglum Kloster, joviale nordjyder og smuk, vendsysselsk natur bliver eksponeret i TV 2’s julekalender ’Ludvig og Julemanden’, mens Hjørring, Frederikshavn og Brønderslev kommune bliver krediteret i rulleteksterne og har postet 2,3 millioner i projektet.

”Selv om det ikke er direkte produktplacering eller gratis reklame, er der indgået en aftale, som gør, at produkterne er integrerede i selve serien. De har betalt nogle penge. Er det ulovligt? Nej. Er det produktplacering? Ja,” siger Hans Theisen, som er direktør i reklamebureauet MediaWorks.

Juridisk konsulent for TV 2, Hanne Sønderby, vil ikke kalde det for produktplacering med produktionsstøtte, og det er der ifølge hende ikke noget ulovligt i.

”Vi har faktisk ikke haft nogen programmer på TV 2 med produktplacering, siden det blev lovligt. Det er et spørgsmål om definitioner. I denne situation har sponsorerne ydet kontakt støtte til programmet, og det er også fuldt ud lovligt, så længe virksomheden krediteres i rulleteksterne,” siger Hanne Sønderby.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også