MediaWatch

TV 2 kritiseres for produktplacering i julekalender

TV 2’s julekalendersatsning anklages for at rumme produktplacering, hvilket ikke er tilladt i børneprogrammer, men det afviser TV 2.

Den 1. januar i år blev produktplacering tilladt i Danmark, men ikke i programmer, der henvender sig til børn under 14 år - men den skelnen er skredet for TV 2's julekalender, mener kritikere. Det skriver Information.

Kritikken går på, at Børglum Kloster, joviale nordjyder og smuk, vendsysselsk natur bliver eksponeret i TV 2’s julekalender ’Ludvig og Julemanden’, mens Hjørring, Frederikshavn og Brønderslev kommune bliver krediteret i rulleteksterne og har postet 2,3 millioner i projektet.

”Selv om det ikke er direkte produktplacering eller gratis reklame, er der indgået en aftale, som gør, at produkterne er integrerede i selve serien. De har betalt nogle penge. Er det ulovligt? Nej. Er det produktplacering? Ja,” siger Hans Theisen, som er direktør i reklamebureauet MediaWorks.

Juridisk konsulent for TV 2, Hanne Sønderby, vil ikke kalde det for produktplacering med produktionsstøtte, og det er der ifølge hende ikke noget ulovligt i.

”Vi har faktisk ikke haft nogen programmer på TV 2 med produktplacering, siden det blev lovligt. Det er et spørgsmål om definitioner. I denne situation har sponsorerne ydet kontakt støtte til programmet, og det er også fuldt ud lovligt, så længe virksomheden krediteres i rulleteksterne,” siger Hanne Sønderby.

- CT

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs