TV 2 sidder tungt på nyhedsmarkedet

Når det kommer til nyheder, er TV 2 klart overlegen – og det skyldes ikke mindst TV 2 News.
MediaWatch

Mens TV 2’s hovedkanal har været ude for et tilbageskridt, når det kommer til markedsandele på nyheder, er TV 2 News stormet frem, skriver Børsen.

Nyhedsdirektøren på TV 2, Michael Dyrby, påpeger, at nyhedsseningen samlet set er gået op, selvom den er gået ned på hovedkanalen.

TV 2 Nyhederne sad på i alt 70 pct. af nyhedsseningen i årets første ni måneder i målgruppen fra 18 år og opefter, ifølge tal fra TNS Gallup. Hovedkanalen trækker 46 pct. af totalen, mens News står for 24 pct. og når derved næsten lige DR1, der fanger 22 pct., DR2 har 3 pct.og DR Update 5 pct.

Med News har TV 2 formået at vise, at kanalen er lige så ambitiøs og seriøs som DR, vurderer en medieforsker.

”News har på grundighed overhalet Deadline på DR2. Der har de en styrke i forhold til TV 2-hovedkanelen, at de ikke behøver indrette deres programflade efter seerflow og reklameflow,” siger Frands Mortensen, professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet til Børsen.

Hos DR erkender man, at TV 2 News har sat sig tungt på markedet, men peger stadig på, DR fortsat står stærkt i det samlede nyhedsbillede.

”85 pct. af alle danskere får nyheder fra DR i løbet af de næste 24 timer, så vi når stadig rigtig bredt ud,” siger nyhedsdirektør Ulrik Haagerup.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også