MediaWatch

Konkurrent: Tv-kanal kan give Danske Spil nye kunder

'KanalSport' kan blive et godt udstillingsvindue med relativt lave omkostninger, der trækker kunder til Danske Spils betting-produkter, spår konkurrent.

Danske Spils planer om at søsætte sin egen tv-kanal til marts skal mere kategoriseres som et promotion-initiativ end et regulært medietiltag, lyder analysen fra direktør Peter Weinreich, Betfair, der har kombineret erfaring fra medie- og spillebranchen - inklusive en fortid hos Danske Spil.

KanalSport vil hos YouSee kun kunne ses af 540.000 husstande, som er en penetration på omkring 20 procent, og det er mindre end Eurosport2, som har langt bedre sportsrettigheder.

“Signalværdien er fin, men effekten vil nok blive yderst begrænset,“ siger Peter Weinreich, der i dag udtaler sig som konkurrent til Danske Spil.

Rekruttere nye kunder
Han hæfter sig ved, at KanalSport ikke vil kunne generere ret meget spilleaktivitet baseret på niche-sportsgrene som f.eks. Floorball og derfor ikke meget indtjening ad den vej. Kanalen skal snarere agere udstillingsvindue for noget andet.

“Potentialet er, at de muligvis kan rekruttere nye kunder, som så også spiller på eksempelvis fodbold, hvor størstedelen af spilleindtægterne kommer fra. På plussiden tæller også, at de kan holde et lavt omkostningsniveau, fordi Kanalsport har et produktionsapparat, som giver udmærkede udsendelser til en meget lav pris,” lyder analysen.

Illoyale seere og spillere
Ud over medieaspekterne af KanalSport, er Peter Weinreich lidt i tvivl om, hvorvidt Danske Spils spilleudbud og odds er konkurrencedygtige.

“Danskerne er blandt de dygtigste sports-bettere i verden, men de er også de mest illoyale. De er ligeglade med, om tv-udsendelserne præsenteres af Danske Spil. Hvis en konkurrent giver bedre odds, shopper de gerne rundt. Så der skal en betydeligt produktforbedring til, hvis missionen skal lykkes, men mon ikke der også arbejdes på det.”

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere