MediaWatch

TV3 har kig på flere betting-millioner

TV3-gruppen satser på, at de nye betting-millioner fra 1. januar flyder til de tv-kanaler, der bedst dækker det, danskerne spiller om - fodbold.

TV3 ruster sig på egen måde til kampen om at opsnappe flere annoncemillioner fra bettingselskaberne efter 1. januar.

TV3 , der allerede tiltrækker omsætning fra spil, satser på den særlige affinitet, der hersker mellem spil og sport. Tanken er, at betting-selskaberne vil lade budgetterne glide lettere til de tv-kanaler, der rent faktisk regelmæssigt sender det, som danskerne især spiller om.

“Der spilles mest om fodboldresultater, så fokus fra TV3-kanalerne er at skærpe vor fodboldtilstedeværelse - både til glæde for seerne, men også for at imødekomme spillemarkedets stigende efterspørgsel efter tv,” siger TV3 direktør Kim Poder.

Onside hele vinteren
Derfor træder TV3 ind i 2012 med en stærkere fodbold tilstedeværelse end ellers. Man undlader at nedlægge det redaktionelle fodboldmagasin Onside i vinterperioden, selv om Superligaen holder pause. I stedet bliver det ugentlige program på skærmen i alle tre vintermåneder, hvor Onside især vil give en grundig dækning af den engelske Premier League, som TV3 har highlight-rettigheder til.

“Vi sender endda den 26. december,” lover sportschef Peter Nørrelund, Viasat Sport.

“Værten hen over vinteren bliver Peter Palshøj, mens Jan Mølby er med som ekspert på engelsk fodbold. Vi følger også andre ligaer, der spiller hele vinteren. Dertil kommer en portrætserie om de største danske fodboldnavne produceret af Frits Alstrøm.”

Nye tv-millioner i spil
Spillemarkedet, inkl. Danske Spil og Klasselotteriet, vil lægge ca. 80-85 mio. kr til tv-selskaberne i 2011, hvor 60-65 mio. kr. af dem er fra betting og poker-annoncører, lyder den forsigtige vurdering fra MEC og IUM.

Med liberaliseringen af det danske spillemarked vil den pulje vokse i 2012. Der er dog langt fra enighed om hvor meget. Ingen tror på vækst over 50 procent som følge af liberaliseringen, men selv med en vækst på 15-20 procent, er der nye penge at slås om.

Indkøbsbeviste spilleselskaber
Kim Poder tror, det kan betale sig at løfte TV3’s fodbold-tilstedeværelse et ekstra hak.

Han mener, at bettingudbyderne netop vil tiltrækkes af de mindre tv-kanaler med det rette indhold, fordi bettingselskaber er uhyre opmærksomme på pris-pr-ny-kunde. Desuden kræver de små selskaber ikke nødvendigvis enorm dækning for at vinde eksempelvis 20-30 000 nye faste kunder, som vil udgøre en stor procentuel vækst.

TV3s planer for et løft af hele fodbolddækningen hen over i 2012 er endnu på tegnebrættet, oplyser Kim Poder. En ny rettighedsperiode træder i kraft efter sommerferien, men uden væsentlig ændringer i fordelingen af kampe.

SBS: Ingen ændring
Af alle kanaler har TV 2 Sport gode muligheder for at vinde budgetandele fra spilleselskaberne, hvis de går efter affiniteten mellem spil og sportsgrene

SBS TV oplyser, at man ikke planlægger ændringer som følge af de nye annoncekroner fra spil. SBS mener, at fodboldudbuddet på 6’eren, med op til seks ugentlige kampe fra Premier League hen over vinter og forår, er tilstrækkeligt attraktivt for de nye tv-penge, der kommer fra betting selskaberne. SBS sender også spansk fodbold og FA Cup.

Sporten.dk skriver, at 43 selskaber havde ansøgt om at blive spiludbyder i Danmark fra næste år, da ansøgningsfristen udløb mandag. 

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs