Blandet branche-modtagelse af Mama

På SBS TV håber man ikke, at DR Mama er udtryk for, at den gamle “seertalssyge” er blusset op igen, mens tv-producent ærgrer sig over, at Mama ligger på “hemmelig” kanal.
MediaWatch

DR’s nye ungdomssatsning Mama får ikke just en varm modtagelse hos SBS TV, selvom DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn har gjort det klart, at den nye ungdomssatsning ikke skal gå de kommercielle tv-kanaler i bedene.

“Vi er betænkelige ved, at DR får endnu en kanal. Og vi spørger os selv, hvorfor DR skal skabe et særligt tilbud til de unge, der i forvejen har mange kommercielle tilbud. Vi kan derfor godt frygte, at DR leverer et tilbud, som en række andre tv-kanaler leverer og pakket ind i amerikanske serier,” siger Jesper Jürgensen, informationschef for SBS TV, med henvisning til, at Mama ud over det danskproducerede indhold også har internationale tv-serier på programmet.

"DR er også andet end X Factor"
DR's lancering af Mama blev fulgt op af en røffel fra generaldirektøren til flere ungdomsprogrammer på TV3-kanalerne og SBS TV som ‘For lækker til love’ og ‘Kongerne af Marielyst’. De giver nemlig et ensidigt billede af dansk ungdomskultur, og i det hele taget er der for meget “fastfood” og for få vitaminer på det danske tv-marked, ifølge Maria Rørbye Rønn.

Den kritik preller ikke overraskende af på Jesper Jürgensen

“Nu er der jo andre programmer på de kommercielle tv-kanaler end de to nævnte. Ligesom DR også er andet end 'X Factor' og 'Før Søndagen',” siger han og undrer sig over, at DR-ledelsen lægger så meget vægt på, at man ikke rammer de unge seere tilstrækkeligt meget i dag.

“De har jo unge seere, men ikke hidtil en kanal for unge. Kanallanceringen minder derfor mest om den gamle seertalssyge, der åbenbart stadigvæk eksisterer. DR har meldt ud, at de vil levere et skarpere DR, men her var der ikke tale om en skarpere konkurrent til de kommercielle tv-kanaler,” siger Jesper Jürgensen, som erkender, at han mangler at se de konkrete programmer på Mama - men at de vil blive tæt fulgt af SBS TV for at se, om det lykkes ungdomsprogrammerne at tage udgangspunkt i en dansk virkelighed, som Maria Rørbye Rønn har stillet i udsigt.

“Det bliver interessant at følge, om den kanal, som DR vil levere, også bliver tilsat kvalitet, refleksion og debat og ikke en kommerciel ungdomskanal pakket ind i DR-markedsføring. Hvis den ikke gør det, så skal i hvertfald nok gøre opmærksom på det.”

Mastiff: Unge vil både have fastfood og vitaminer
På Mastiff er adm. direktør Mads Ulrick Holmstrup nærmest i modsatte lejr, da han er på linje med generaldirektøren og mener, at DR skal satse på at tiltrække flere unge seere - men ikke kun til Mama.

“Helt personligt synes jeg, at det er møgærgerligt, at man lægger Mama-tilbuddet på en lille og lidt "hemmelig" kanal som DR HD og stadig forbeholder DR1 for folk over 50 år,” siger Mads Ulrick Holmstrup som i øvrigt synes godt om initiativet, men ikke om Maria Rørbye Rønns reality-kritik.

“Jeg tror heldigvis godt, at man både kan have lyst til fastfood og vitaminer, også som ung, så jeg tror bestemt ikke, at det ene programtilbud kan eller skal udelukke det andet, men leve side om side og beskrive forskellige sider af den danske ungdomskultur,” siger han.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også