Seertal: TV 2 betalte for TV3's mandagsromance

"Vi elsker mandage" hedder TV3's nye efterårsparole. Det fik TV 2-gruppen at føle på den hårdere måde, da TV3 havde fire programpremierer i mandags.

I mandags skød TV3 for alvor efterårssæsonen i gang med hele fire sæsonpremierer: 14. sæson af 'Robinson Ekspeditionen', anden sæson af 'Sommer i Sunny Beach', det nye format 'Masterchef', der afløser 'Til middag hos...' og endelig reality-flagskibet 'Fristet - hvor langt vil du gå'.

Sidstnævnte satsning bliver bakket op af en større kampagne - ligesom TV3 i forbindelse med sæsonstart har lagt efterårsstrategien frem i den nye markedsføringsparole "Vi elsker mandage".

Svær start for Robinson.
Generelt bragede ingen af de fire formater igennem seermuren i mandags - men tilsammen endte de alligevel med at gøre livet surt for TV 2-gruppen, oplyser mediebureauet MEC.

14. sæson af ’Robinson Ekspeditionen’ fik ifølge mediebureauet en sløj start med kun 282.000 seere til første afsnit - 145.000 lavere end premiereafsnittet sidste efterår. 'Sommer i Sunny Beach’ kom bedre fra start med 235.000 seere - lidt over niveauet fra første sæson.

’Masterchef’ kl. 19, hvor 18 kendte ansigter og madentusiaster, kæmper om mestertitlen, fik 121.000 seere i snit, hvilket er under seertallet på ca. 150.000, som ’Til middag hos...' fik i efteråret 2010. 

Endelig fristede ’Fristet', der ligger kl. 22, i snit 199.000 seere - langt mere end de ca. 80.000, TV3 havde i samme timeslot sidste efterår - men langt mindre end de 301.000 seere, som det andet reality-flagskib, ’Paradise hotel’, mønstrede i foråret.

OK start
Der er altså plads til forbedringer, men alt i alt fik TV3 en god start på mandagssatsningen, konkluderer MEC:

"Generelt må man sige, at TV3 i går fik en udmærket opstart på efterårets egenproduktioner. Det ses tydeligt i stationens kommercielle seerandel, hvor TV3 gik fra en andel i personer 21-50 år på otte procent sidste mandag (kommerciel share målt på hele dagen, red.) til hele 14,3 procent i mandags,"siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC, og tilføjer, at fremgangen på TV3 kom fra et relativt lavt niveau og ikke gik ud over TV3+ og TV3 Puls - samlet gik hele Viasat frem med otte procent.

"TV 2 netværket var den helt store bidragsyder til TV3 kanalernes fremgang, da TV 2, Zulu og Charlie alle gik ca. 2-2,5 procentpoints tilbage," siger Michael Jensen. Til gengæld blev SBS-kanalerne ikke ramt af TV3's mange mandagspremierer.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også