MediaWatch

Eldrup: Umuligt at spå om 2012

Merete Eldrup og TV 2 skruer op for forventningerne til 2011 efter et godt først halvår, men forude venter usikkerhed om konjunkturer og betalingsvillighed for hovedkanalen.

Mens politikerne kæmper om magten på Christiansborg, gør TV 2-direktør Merete Eldrup klar til sin egen valgkamp - kampen for at få TV 2's hovedkanal ind i programpakkerne, når den fra årsskiftet bliver en betalingskanal. Markant større investeringer i sendefladen i efteråret, skal være med til at sikre genvalget, lyder det fra Merete Eldrup, der netop har præsenteret tv-stationens regnskab for første halvår.

Et regnskab, der er præget af en fremgang i reklameomsætningen på 18 pct. i forhold til samme periode sidste år, salget af Momondo og et år uden store, dyre sportsbegivenheder. Væksten i reklameindtægterne har fået TV 2 til at opjustere sine forventninger til 2011, hvor man nu forventer ”væsentligt højere” reklameindtægter end i 2010.

”Når jeg ikke løber rundt med armene i vejret, er det fordi, at det er umuligt at forudse noget som helst i øjeblikket. Lige nu kan vi ikke se den økonomiske usikkerhed på vores reklameindtægter, og ingen kan fortælle os noget. Alle sidder og venter. Vi er ret sikre på, at vi kører 2011 igennem, men hvordan 2012 så ser ud, det er meget vanskeligt at spå om,” siger Merete Eldrup til Mediawatch.

Det ødelægger dog ikke glæden over resultatet i første halvår.

”Samlet kan jeg ikke sige andet end, at når vi kigger på driftsresultatet, så er vi rigtig glade og tilfredse. Og når jeg ser på vores gældssituation, så har vi nu penge på bogen, det er også en fantastisk fornemmelse i forhold til for 1-2 år siden,” siger Merete Eldrup med henvisning til, at salget af DR og TV 2's sendenet, Broadcast Service Denmark, har været med til at forbedre situationen for tv-stationen betragteligt.

Guldet ligger i nicherne
Det er fortsat nichekanalerne Zulu, Charlie og News, der sikrer overskuddet med et resultat i første halvår på 171 mio. kr. Hovedkanalen giver et underskud på 48 mio. kr., men kommer ud med plus på 27 millioner kroner for andet kvartal. Det betyder dog ikke, at man kan undvære den omdiskuterede brugerbetaling, fastslår Merete Eldrup.

”Det ender med et underskud på hele året for hovedkanalen. Det er vi sikre på. 2. kvartal er et billigt kvartal, fordi der er færre egenproduktioner, men både 1., 3. og 4. kvartal vil give underskud. Men det bliver et mindre underskud end sidste år (-277 mio. kr. red.), og det er positivt,” siger Merete Eldrup.

Hovedkanalen sidder på 40,6 pct. af seeningen i målgruppen 21-50 år i første halvår mod 42,7 pct. i samme periode sidste år, mens nichekanalerne næsten går tilsvarende frem.

”Alt i alt er vi godt tilfredse. Vi har mindsket tabene på hovedkanalen, og hvis man dykker ned i tallene, så har vi en uændret andel i primetime, mens vi går frem efter klokken 22. Der, hvor vi taber, er i weekenden og om eftermiddagen,” siger Merete Eldrup. Hun analyserer i øjeblikket, hvordan man skal forholde sig til den udvikling.

”Det er klart, at vi helst vil sætte penge ind der, hvor vi får mest share for pengene. Men vi arbejder på det og analysere det. Vi har ikke besluttet, hvad vi gør endnu,” siger Merete Eldrup.

Hun ønsker ikke at give et bud på, hvor hovedkanalen skal ligge i seerandel, når den fra næste år koster 10 kr. plus moms og evt. avance til distributører.

Men et tungt efterår med blandt andet Vild med Dans og en ny julekalender skal være med til at sikre hovedkanalen en god start på livet som betalingskanal. Det samme skal overgangen til HD.

"Det er altid et spørgsmål, hvornår man er HD nok til at gå i HD, og det mener vi, at vi er nu. Og så vil vi selvfølgelig gerne have, at folk skal sige "hold da op", når de nu skal til at betale for hovedkanalen," siger Merete Eldrup og oplyser, at hun forventer at cirka 50 pct. af programmerne bliver i ægte HD fra årsskiftet.

Men hovedkanalen fortsat taber seere, er der fremgang for både Charlie, Zulu og News.

”Vi er rigtig tilfredse med det niveau, som Zulu og Charlie ligger på, men jeg tror stadig, at der er et nøk mere i TV 2 News,” siger Merete Eldrup.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs