SBS vil hæve tv-kvalitet med særaftaler

SBS Broadcasting introducerer dette efterår en ny samarbejdsmodel med sine programleverandører, produktionsselskaberne.

Planen er, at tv-selskabet vil have færre, men tættere relationer til en håndfuld produktionsselskaber for at sikre kvaliteten i programfladen.
Per Fanefjord Laursen

SBS Broadcasting introducerer dette efterår en ny samarbejdsmodel med sine programleverandører, produktionsselskaberne.

Planen er, at tv-selskabet vil have færre, men tættere relationer til en håndfuld produktionsselskaber for at sikre kvaliteten i programfladen.

“Vi vil skabe åbenhed, større tillid og fortrolighed for derved at opnå kontinuitet og en større træfsikkerhed,” siger programdirektør Peter Rosberg, der erkender, at rollen som fjerde tv-broadcaster i landet har haft sine ulemper.

“Vi har også oplevet et par episoder, hvor vi ikke har følt os som førsteprioritet, og det ønsker vi at undgå ved at sikre samarbejdspartnere, som virkelig vil os på den lange bane,” siger Peter Rosberg med henvisning til, at produktionsselskaber ofte først pitcher ideer til TV 2 og så TV3.

Han ser frem til en model, hvor man via et tæt samarbejde kan tænke mere langsigtet end tidligere. SBS understreger, at man fortsat gerne have programideer fra alle produktionsselskaber, der ønsker at byde ind med kreative ideer.

Ikke rammeaftaler
Tanken er at skabe den samme type relation, som man kender fra forholdet mellem annoncører og bureauer.

“Så planen indebærer ikke egentlige rammeaftaler,” siger han med reference til de tætte kontraktmæssige relationer, som TV 2 f.eks. havde med Nordisk Film i 1990’erne.

SBS kalder sine fremtidige produktionsselskaber for preferred partners, som vil få tidligere indsigt i de fremtidige planer og få mulighed for at byde først i program-pitches.

Sand TV håber at være med
Sand TV er allerede i dag nærmest husleverandør med produktioner som ’De unge mødre’, ’Singleliv’, ’Reportagen’ m.fl. Produktinosselskabet ved dog endnu ikke, om man er på listen over preferred partners.

”Vi kender ikke SBS' fremtidige strategi, men har igennem flere år haft et rigtigt godt samarbejde, et samarbejde vi håber, kan fortsætte,” siger direktør Jesper Bruhn, Sand TV.

SBS oplyser, at man allerede har en række producenter, som man er tilfredse med, og som man fortsætter med. Ud over dem er tavlen vasket ren og alle, som har lyst til at blive taget i betragtning, vil blive taget i betragtning, lyder det fra SBS.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også