MediaWatch

Danske Don Drapers på DR2

Der er op til flere nye programinitiativer på tapetet hos DR2 i efteråret. Ude er 'Spise med Price' og 'Bonderøven', der som bekendt flyttede ind hos DR1 - ind kommer bl.a. programmet: ’Danske Mad Men – fede tider i reklamebranchen’. Her er temaet fra den amerikanske AMC-successerie ’Mad Men’ om livet i tressernes gryende reklameindustri på Madison Avenue i New York ses fra et dansk, dokumentaristisk perspektiv.

Der er op til flere nye programinitiativer på tapetet hos DR2 i efteråret. Ude er 'Spise med Price' og 'Bonderøven', der som bekendt flyttede ind hos DR1 - ind kommer bl.a. programmet: ’Danske Mad Men – fede tider i reklamebranchen’. Her er temaet fra den amerikanske AMC-successerie ’Mad Men’ om livet i tressernes gryende reklameindustri på Madison Avenue i New York ses fra et dansk, dokumentaristisk perspektiv.

”I serien fortæller de store danske reklamefolk fra 70’erne og 80’erne om nogle af de største udfordringer, de har haft, og hvordan de løste dem. Og vi fortæller om en del af vores kulturhistorie, vi aldrig før har set indefra,” siger Lars Rønnow Torp, redaktionschef på DR2.

Læs med Alberte Clement
Litteraturen får også et nyt vindue på kanalen. Som opfølger på 'Læsegruppen Sundholm', der i sidste uge vandt TvPrisen for årets nyskabelse, sender DR2 et nyt litteraturprogram med Alberte Clement Meldahl (Smagsdommerne) som vært.

”Vi tager det klassiske litteraturprogram med en ekspert, der sidder og vurderer litteraturen og ændrer lidt på formerne, så det er læseoplevelsen frem for litteraturanalysen, der kommer i fokus,” siger redaktionschef Søren Mikael Rasmussen, DR2.

Det er ikke de nye bøger, men al litteratur, der bliver diskuteret, vurderet og sammenlignet med livets store temaer af en læsegruppe. Hver udsendelse vil have et bestemt tema og desuden vil en kendt dansker fortælle om sine mest skelsættende litteraturoplevelser og sit forhold til det bestemte tema.

Lykkeforskningens står sin prøve
Der er selvhjælp at hente i programmet ’Pessimisterne’, der i otte afsnit følger otte forskellige danskere - alle ægte pessimister. I programmet kommer de otte på lykkekursus for at undersøge, om lykke kan læres - sådan som de senere års lykkeforskning peger på.

”Det er et selvhjælpsprogram. Vi har set det før: Sådan taber du dig, sådan gør du din have flottere, eller sådan får du en fed stil. Genreformen er kendt, men vi udfordrer den lidt ved at tilføje noget mere debatskabende indhold,” siger DR2-chef Arne Notkin, der understreger, at man ikke med de nye programmer jagter seertal som dem, Spise med Price og Bonderøven høstede - det at skabe anderledes og nyskabende tv står over seertal.

”DR2 definerer ikke sin succes på seertal. Vi har ikke noget imod at få mange seere, men vi har en langt mere kvalitativ indgang til tingene. Vi betragter det som en succes, når det opfylder vores målsætning om programmets formidlende og nyskabende kvalitet,” siger Arne Notkin.

Det originale element er også hovedtanken bag nyt madprogram med Thomas Breinholt som vært, der rejser rundt i Danmark og diskuterer madvaner og madforbrug.

”Det er en kontrastfyldt blanding af underholdning og satire samtidig med det er et videnskabeligt faktuelt program”, siger redaktionschef Lars Rønnow Torp.

Genresammenblandingen af roadmovie og klassisk madprogram er ikke bare tænkt som et nyskabende format, men er også et forsøg på at skabe en dynamik i programmet.

”Rejseelementet er flødeskummet der letter op i det mere faktuelle stof om mad, madvaner, madfremstilling, kostråd, sundhed etc.”

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs