Bureauer: Dyrt weekendsats for TV 2

'Go'weekend Danmark' er titlen på en ny weekendflade, som TV 2 lancerer senere på efteråret.

Der er tale om en formiddagsflade, som er beslægtet med 'Go' morgen' og 'Go' aften Danmark', men med egne værter og mere skørt og mindre journalistisk, oplyser programdirektør Palle Strøm, TV 2, der ikke har sat en dato for lanceringen.
Per Fanefjord Laursen

'Go'weekend Danmark' er titlen på en ny weekendflade, som TV 2 lancerer senere på efteråret.

Der er tale om en formiddagsflade, som er beslægtet med 'Go' morgen' og 'Go' aften Danmark', men med egne værter og mere skørt og mindre journalistisk, oplyser programdirektør Palle Strøm, TV 2, der ikke har sat en dato for lanceringen.

"Den næste store udfordring er weekenden, hvor vi ikke er nok til stede og er for profilløse,” lyder begrundelsen fra programdirektøren.

Tvivl om værdien kontra pris
Broadcast Manager Jesper Thorhauge, Maxus, finder TV 2's satsning logisk nok, men han er i tvivl om, hvor stor effekten på sharen bliver.

“Formiddag-weekendseningen er desuden ikke særlig stor på nogen kanaler, og en seerfremgang vil betyde uendelig lidt i det store billede. Derfor er det programmets evne til fastholde seerne på TV 2 resten af dagen, der er den afgørende faktor for succes,” siger Jesper Thorhauge, der er i tvivl om, hvorvidt investeringen kan retfærdiggøres på lang sigt, da omkostningen til egenproduceret live-tv, kontra udenlandsk tv eller genudsendelser er markant højere.

TV 2 kan den slags
Det er generelt på de såkaldte ‘flanker’ af sendefladerne, at alle hovedkanaler har de største udfordringer med at mindske det strukturelle tab, som de alle bekæmper, supplerer Anders Elley, der er vice CEO i bureauet Vivaki, der er en del af Publicis Groupe, der også indbefatter bureauer som Starcom og ZenithOptimedia, om.

“Strategien har været et projekt af gangen, og turen er nu kommet til formiddagsfladen i weekenden. Vi ved endnu ikke, hvordan fladen vil sammensættes, men den type programmer er TV 2 dygtige til at producere. Derfor er jeg ret sikker på, at det vil give gevinst på seerandele for TV 2," siger Anders Elley, der deler Maxus-analysen:

"Det er selvfølgelig dyrt købte sharepoint i forhold til at fortsætte med at sende amerikanske serier,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også