MediaWatch

Schultz: News Corp. har brug for BSkyB

Skandalen om ulovlige telefonaflytninger på avisen News of the World truer med at ødelægge Rupert Murdochs planer om en fuldstændig overtagelse af det store britiske tv-selskab BskyB, som han ejer en del af idag. Det er et større problem for Murdoch end nedlæggelsen af en profitabel avis som News of the World, vurderer Henrik Schultz, medieanalytiker, Argo Securities, i Business.dk

Skandalen om ulovlige telefonaflytninger på avisen News of the World truer med at ødelægge Rupert Murdochs planer om en fuldstændig overtagelse af det store britiske tv-selskab BskyB, som han ejer en del af idag.

Det er et større problem for Murdoch end nedlæggelsen af en profitabel avis som News of the World, vurderer Henrik Schultz, medieanalytiker, Argo Securities, i Business.dk

Han peger på, at News Corporation i flere år har forsøgt at dreje virksomheden væk fra traditionelle medier, hvor de er meget store, men hvor de oplever, at betingelserne bliver stadig sværere.

“Derfor bevæger de sig mod nye medier. Det gælder forsøg på forskellige forretningsmodeller på internettet både for aviser og radio, men måske i særlig grad for tv. Her har de kæmpestore ambitioner om at ekspandere og for såvidt også konsolidere,” siger Henrik Schultz.

Tv søger også konsolidering
Her er det meget omtalte fuldstændige opkøb af BskyB, som trues af skandalens politiske dønnniger,  en vigtig brik.

“Den konsolidering, som vi har set på avis i flere år, foregår også i tv-branchen. Og der er det vigtigt for News Corp. at være med. BSkyB er en af de store spillere på det her område, så det er vigtigt for Murdoch – ingen tvivl om det,« siger Henrik Schultz.

Medieanalytikeren tror ikke, at udfordringerne fra skandalen bliver voldsom store for hele News Corp. - dog afhængig af, hvor mange længere oppe i toppen i News Corp., der er involveret. For eksempel Murdochs søn, James Murdoch

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs