TV-branchen har kurs mod rekordår
Annoncemarkedet for tv er kommet stærkt tilbage med store stigninger i omsætningen. Sammen med stigninger i abonnementsindtægter kan det give omsætningsrekord til tv-branchen i år, skriver Børsen.
"TV griner hele vejen til banken med 22 pct. i vækst," siger adm. direktør Claus Gilbert Clausen fra mediebureauet MEC.
Hvis takterne på tv-annoncemarkedet forsætter, vil annonceomsætningen lande på 2,66 milliarder i år, anslår MEC. Lagt sammen med licenskroner (fire mia. kr.) og abonnementsindtægter til tv-stationerne (seks mia kr.) bliver det til en omsætning i år på 12-13 milliarder kroner.
Den positive udvikling skyldes både digitaliseringen og et kraftigt øget tv-forbrug, vurderer TV 2’s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen.
”Tv-mediet er kommet godt tilbage efter krisen, ikke mindst fordi folk ser tv som aldrig før,” fortæller han.
Ifølge John G. Sørensen, partner i revisions- og rådgivningsvirksomheden PWC, skyldes opturen bedre kvalitet og større volumen.
"Den stigende kvalitet, og de mange kanaler har styrket tv-mediet. Der foregår både et indholdsmæssigt og teknologisk kapløb," siger han til Børsen.
MEC vurderer, at hvis konjunkturerne forbliver gunstige vil totalomsætningen på det danske tv-marked i 2013 vil vokse til 14-15 milliarder kroner på årsbasis.
- MS