Analyse: TV 2-familien er (for) homogen

TV 2-familiens fem tv-kanaler rammer til sammen smallere end konkurrenternes kanaltilbud - TV 2's kanalprofiler fremstår overraskende mere ens, hvad angår alder og især køn blandt seerne. Det viser en analyse fra mediabureauet Maxus, der kortlægger tv-kanalernes brandpositioner på alder og køn i 2010 (se grafik herunder).
Per Fanefjord Laursen

TV 2-familiens fem tv-kanaler rammer til sammen smallere end konkurrenternes kanaltilbud - TV 2's kanalprofiler fremstår overraskende mere ens, hvad angår alder og især køn blandt seerne. Det viser en analyse fra mediabureauet Maxus, der kortlægger tv-kanalernes brandpositioner på alder og køn i 2010 (se grafik herunder).

“TV 2's konkurrenter har en langt større spredning på køn end TV 2. På det punkt kan TV 2's brandpositionering ikke matche de kommercielle konkurrenter - og heller ikke DR, der med f.eks. Ramasjang har en større brand mangfoldighed end TV 2,” siger Broadcast Manager Jesper Thorhauge, Maxus.

Forklaringen på TV 2's manglede spredning på køn er hovedsagelig, at TV 2's fokus har været på at opnå en spredning på alder - med TV 2 Zulu og TV 2 Charlie som yderpunkter, oplyser Maxus.

Spredning på alder giver mening
I forhold til TV 2 står SBS TV, og til dels TV3-gruppen, med bredere kanalporteføljer. Især SBS-kanalerne Kanal5, Kanal4, 6eren og Voice TV favner meget bredt på alder og køn.

“Det giver god mening for SBS - og TV3 - for det sikrer en bredere dækningsevne på kampagner, specielt på kampagner, der ikke er målrettet enten kvinder eller mænd,” siger Jesper Thorhauge, der fremhæver kvinde-brandet Kanal4 som tv-markedets klareste og mest rendyrkede.

Strøm: Kvinde-kanal en kæmpe mulighed
TV 2's manglende positionering i forhold til mere målrettede, rendyrkede kanaltilbud til mænd og/eller kvinder er en klar invitation til at investere i enten en ren mandekanal eller et rent kvindetilbud næste år, og den idé er programdirektør Palle Strøm, TV 2, bestemt ikke afvisende over for.

“Jeg kunne have stor lyst til at lave verdens bedste female kanal. Her er indholdsmæssigt en kæmpe mulighed, for at skabe et fantastisk brand. Det kribler i mine brandbuilding-organer. Kommercielt vil jeg dog være varsom med en sådan, fordi kvinder er en af vores væsentligste grupper på TV 2's hovedkanal, som vi fortsat gerne vil have er den suverænt største tv-kanal i Danmark," siger Palle Strøm, der ikke kan komme emnet nærmere.

”Om vi konkret vil gå efter en female kanal i 2012, vil vi af strategiske grunde lade stå hen i det uvisse lidt endnu. Jeg vil tillade mig at være lidt mystisk.”

Tv-kanalernes brandpositioner på alder og køn i 2010. Den store røde planet i midten er TV 2, som Zulu, Film, Charlie og News kredser tæt på - mens TV3- og SBS-gruppen spreder sig klart mere på køn, men mindre alderesmæssigt. Klik på graf for større illustration.

Kilde: Maxus.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også