ProSieben øgede kvartalsoverskud

Tyske ProSiebenSat.1 med blandt andet SBS-kanalerne i Norden tog forskud på forårsstemningen i 1. kvartal, som viste vækst over hele linjen - også for driftsomkostningerne. Indtjeningen i ProSiebenSat.1 voksede i 1. kvartal i år til 682,8 mio. euro (ca. 5,1 mia. dkk) svarende til en stigning på 3,7 pct. i forhold til samme periode i 2010, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
MediaWatch

Tyske ProSiebenSat.1 med blandt andet SBS-kanalerne i Norden tog forskud på forårsstemningen i 1. kvartal, som viste vækst over hele linjen - også for driftsomkostningerne.

Indtjeningen i ProSiebenSat.1 voksede i 1. kvartal i år til 682,8 mio. euro (ca. 5,1 mia. dkk) svarende til en stigning på 3,7 pct. i forhold til samme periode i 2010, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Driftsresultatet (ebitda) var 10,9 pct. højere i 1. kvartal, hvor det landede på 142,6 mio. euro (ca. 1,1 mia. dkk). Gruppens driftsomkostninger blev også øget i 1. kvartal med 3,3 pct. eller 18,9 mio. euro (ca. 140 mio. dkk).

"På grund af det gode vækst-momentum i mange forretningsenheder, har ProSiebenSat.1-gruppen igen øget sin indtjening betydeligt i det første kvartal af 2011 sammenlignet med året før. Med fjernelsen af selskaberne i Holland og Belgien, har vi også optimeres vores internationale portefølje, mens vi på samme tid har forbedres vores finansielle styrke," siger selskabets adm. direktør Thomas Ebeling i en pressemeddelelse med henvisning til, at Benelux-aktiviteterne for nylig blev frasolgt til blandt andre finske Sanoma.

Til gengæld valgte ProSieben at holde på de lukrative nordiske tv-aktiviteter, som ifølge meddelelsen drev gruppens vækst i 1. kvartal og øgede tv-indtægterne fra reklame og abonnementspriser med 27,3 pct. til 90,1 mio. euro.

I Tyskland holdt indtægterne sig lidt under niveauet for 1. kvartal 2010. Den sene påske styrkede tendensen i Tyskland med faldende tv-reklameindtægter, skriver ProSieben, som bevarede sin share af tv-reklamemarkedet på ca. 43 pct. I Østrig og Schweiz var såvel indtægter fra tv-reklame som programproduktion og salg til gengæld i vækst.

Også de nu frasolgte tv-aktiviteter i Holland og Belgien voksede med 6,7 pct. til 73,3 mio. euro, mens indtægterne fra de Østeurpæiske tv-aktivteter i Ungarn og Rumænien dalede på grund af de dårlige økonomiske konjunkturer i landene.

Salget af aktiviterne i Holland og Belgien har gjort det muligt for ProSieben per 31. marts at reducere sin heftige gæld - der var den primære årsag til frasalget - med 278,4 mio. euro eller 8,1 pct. til 3,152 mia. euro.

Når det gælder både første halvår af 2011 og året som helhed, forventer ProSieben som minimum en lav encifret vækst i procent. På årsbasis er der høje forventninger til de nordeuropæiske markeder, men fordi det også forventer at investere i blandt andet tv-indhold, vil driftsomkostningerne vokse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også