TV 2-regioner pudser tv-ambitionerne af

Direktør Ove Mulvad, TV 2 Fyn, glæder sig til, at hver TV 2-region får en hel 24 timers sendeflade fra januar 2012. Det sker i kølvandet på public service-kontrakten og medieaftalen, som tidligere omtalt på MediaWatch.
Per Fanefjord Laursen

Direktør Ove Mulvad, TV 2 Fyn, glæder sig til, at hver TV 2-region får en hel 24 timers sendeflade fra januar 2012. Det sker i kølvandet på public service-kontrakten og medieaftalen, som tidligere omtalt på MediaWatch.

Mange TV 2-regioner har drømt om at kunne servicere sit sendeområde med en 24 timers tv-kanal. Med andre ord at blive en ægte regional tv-kanal frem for et programvindue, som det har været tilfældet i 22 år.

Få ressourcer til mange sendetimer
TV 2-regionerne får digital sendeplads i mux1 til én hel tv-kanal hver i 2012, men har i realiteten ikke budget til at lancere en komplet tv-kanal.

”Hver region fik kun tre millioner kroner mere af licensmidlerne i år for at sende væsentligt flere timer. De tilsammen 57 mio. kr. stiger i de kommende år til godt 60 mio. kr. i 2014,” siger Ove Mulvad til bladet FDA Orientering - og minder om, at TV 2-regionerne samtidig fik til opgave at sende én time dagligt på den ikke-kommercielle lokale kanal i mux1, der fortsat skal eksistere.

Regionerne skal også fortsat sende i de velkendte vinduer på TV 2 hovedkanalen - bl.a. kl. 16.05, 18.05 og 22.20.

Mere produktion er mulig
Rent teknisk, organisatorisk og logistisk er alle TV 2 regionerne allerede små tv-stationer med 70-75 ansatte hver.

På Fyn er Ove Mulvad fortrøstningsfuld med hensyn til TV 2-regionernes mulighed for at sende brugbart tv døgnet rundt. Regionerne har lært at gøre mange ting enklere, bl.a. af erfaringerne fra plus-kanalerne (som flere regioner kalder den sendetid fra 20-21, som regionerne fik på det digitale sendenet i forbindelse med det analoge sluk, 1. november 2009). Desuden spiller en stadig enklere og billigere digital teknologi givetvis også en positiv rolle i produktionseffektiviteten.

”Vi kan producere mange flere timer end hidtil for en forholdsvis lille forhøjelse af tilskuddene. Det bliver lidt anderledes udsendelser, end seerne er vant til fra aftentimerne, men ikke nødvendigvis ringere. Det er bl.a. enklere at producere til mindre målgrupper end til aftenudsendelserne (på TV 2, red.), som skal appellere bredt. Vi kan f.eks. tillade os at lave udsendelser målrettet for landmænd eller golfspillere,” siger Ove Mulvad til FDA Orientering.

Lidt flere medarbejdere
TV 2-regionerne har fået tilladelse til, at de både kan samsende og udveksle programmer med de andre regioner, og det åbner muligheder. Mange regionale udsendelser er efter Ove Mulvads opfattelse også seværdige i andre landsdele.

Den nye tv-kanal på Fyn vil blive holdt åben døgnet rundt, men det er ikke på plads, om det i nattetimer vil blive med ren tekst på skærmen eller genudsendelser.

”Der er i budgetterne plads til lidt flere medarbejdere og til mere udstyr, hvilket også bliver nødvendigt. På TV 2 Fyn skal vi nok have en eller to såkaldte ENG-biler mere for at kunne producere så mange flere timer fra vores region,” siger Ove Mulvad.

Programudveksling  
TV 2 Bornholm ser også fremtid i at blive en rigtig tv-station for sit dækningsområde. En flade, der kan folde sig ud, når det brænder på, og borgene har behov for det, som f.eks. under julens alvorlige snekaos på øen.

“Når der er store regionale begivenheder, vil vi kunne servicere seerne på vores egen kanal. Ta’ snestormen på Bornholm, hvor jeg tjente som reporter på News, men hvor vi ikke selv kunne sende i dagtimerne, hvor der var brug for det. Også andre væsentlige regionale begivenheder kunne komme på tale, som f.eks. møder i regionsråd, åbningen af Århus Festuge,” siger direktør Jan Jørgensen, TV 2 Bornholm, til MediaWatch.

Jan Jørgensen mener, at programsamarbejdet mellem regionerne gør det mere realistisk at fylde fladen i hver region.

"Vi har jo en historisk tradition for programsamarbejder. Det begyndte for mange år siden med 'Set og Sket', som blev produceret af en region på vegne af alle. Det blev i sin tid udsendt på TV 2 Danmark. Dens arvtager hedder 'Danmark Rundt' og produceres i 2011 af Lorry. Men der er også mange andre mulige samarbejdsformer, som helt sikkert vil blive afprøvet.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også