MediaWatch

TV 2 efter rabat-dom: Plan B på vej

TV 2's volumenrabatter er ulovlige. Det står fast efter dagens afgørelse i Højesteret, der blev afgjort med dommerstemmerne 3-2, og det efterlader TV 2 i en potentiel penibel situation. De sidste årsaftaler for 2011 blev lukket for få uger siden, men nu er TV 2 nødt til at genforhandle samtlige aftaler. Hos TV 2 lover kommerciel direktør Flemming Rasmussen, at stationen meget snart er klar med en plan B.

TV 2's volumenrabatter er ulovlige. Det står fast efter dagens afgørelse i Højesteret, der blev afgjort med dommerstemmerne 3-2, og det efterlader TV 2 i en potentiel penibel situation.

De sidste årsaftaler for 2011 blev lukket for få uger siden, men nu er TV 2 nødt til at genforhandle samtlige aftaler.

Hos TV 2 lover kommerciel direktør Flemming Rasmussen, at stationen meget snart er klar med en plan B.

"Kunderne kan indtil videre regne med de aftaler, der er indgået, og så fremlægger vi så hurtigt som muligt vores nye rabatstruktur," siger han.

TV 2's opgave bliver med andre ord meget hurtigt at finde frem til andre typer af rabatter, som kan erstatte de ulovlige volumenrabatter på en måde, så den enkelte kunde ikke bliver stillet ringere end før.

Bureauer: Ingen grund til panik
Den øvelse, tror broadcast director hos MEC, Flemming Jensen, vil lykkes for TV 2.

"Faktisk er volumenrabatterne langt fra det afgørende parameter, når det handler om, hvorfor annoncørerne placerer deres reklamer på TV 2. TV 2's rabatstruktur er uhyre kompleks, og volumen er bare ét af elementerne. Så jeg forventer, at TV 2 vil være i stand til at finde en løsning, der ikke rammer skævt," siger han.

Hos OMD maner trading director Claes Braagaard også til besindighed.

“De årsaftaler, vi lige har indgået, holder ikke, så jeg går ud fra, at TV 2 på mandag kommer tilbage til os og vores kunder med en plan B for, hvordan vi ændrer aftalerne, så de kan accepteres. Det løser vi, så der er ingen grund til panik oven på dagens dom,” siger Claes Braagaard, der påpeger, at problemet er størst for de helt store annoncører, der laver årsaftaler for meget store beløb og derfor henter stor volumenrabat.

Ingen nem øvelse
For TV 2 er problemet, at hvis man med ét skal give ens rabatter til alle uanset størrelse, så vil man enten miste mange penge på de små annoncører eller være tvunget til at hæve priserne markant for de store.

Men hvis I kan lave en løsning, som ikke inkluderer de omstridte volumenrabatter, hvorfor har I så ikke forlængst ændret praksis?

"Fordi volumenrabatter er forventet på tværs af mediemarkedet. TV 2 bliver nu det eneste medie, som ikke kan tilbyde volumenrabat. Samtidig er det ikke nogen nem øvelse at ændre vores struktur, som er meget kompleks," siger Flemming Rasmussen.

Erstatningssager kan trække ud
Claes Braagard forudser dog også problemer for TV 2. Han spår, at konkurrenterne søsætter nye sagsanlæg, og at et TV 2-salg med dagens afgørelse er blevet skudt længere ud i fremtiden. 

På TV 2 forventer Flemming Rasmussen også, at sagerne om eventuelle erstatninger til SBS og Viasat kan trække ud - og der er stadig åbne spørgsmål efter dagens dom.

"Dommen siger ikke noget om, hvorvidt volumenrabatterne rent faktisk har været 'indlåsende' - kun at de kan virke sådan. SBS og Viasat skal altså først bevise den indlåsende effekt og derefter påvise, at det har medført et tab for dem," siger han.

Med "indlåsende" menes, at rabatterne kan have låst annoncører til TV 2 til ugunst for konkurrenterne.

TV 2 hensætter foreløbig ikke penge til eventuelle erstatninger, men afventer sagernes udfald.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs