Ekspert: FCK perfekt til 3D TV

FCK's møde mod Chelsea tirsdag er både en kommerciel lækkerbisken for TV3+ og en smagsprøve på fremtidens tv-teknologi.
Per Fanefjord Laursen

Det er en kommerciel godbid for TV3+, når kanalen i morgen tirsdag kan invitere seerne på Champions League-opgør mellem FCK og Chelsea i Parken.

Men det er også et skridt fremad for tv-branchen – både markedsmæssigt og teknologisk – for kampen bliver den første herhjemme, der bliver produceret og vist i 3D.

3D markedsleder
Viasat har påtaget sig rollen som markedsleder og first mover og satser på, at film og sport som 3D-events vil gøre tv-oplevelsen endnu bedre - og et Viasat-abonnement ekstra attraktivt.

”Det bliver virkelig spændende at se, hvordan FCK klarer sig mod Chelsea. Men for os i Viasat glæder vi også lige så meget til afviklingen af 3D-udgaven. Vi kommer jo faktisk til at skrive dansk fodboldhistorie med den produktion,” siger adm. direktør i Viasat, Jesper Grønholdt.

Eksklusiv seergruppe
Det er kunder hos Viasat, der har en 3D-skærm, som kan leje 3D-film eller se sportevents i 3D. Morgensdagens kamp i 3D bliver dog næppe en massiv event, for potentialet er indtil videre meget småt.

"Det vurderes at der er et sted mellem 20.000 og 40.000 3D-klar fladskærme i de danske hjem. Omsat til Viasats satellitkunde markedsandele, er det således mellem 2000 til 4000 husstande, der skal slås om de dyre 3D-briller for at se FCK i 3D," siger 3D-ekspert Claus Bülow Christensen, senior konsulent og analytiker, Tomorrows Next Media Consultancy.

Kurt Frausing, direktør for Brancheforening for Forbrugerelektronik, vurderer dog, at hele 10 procent ved årets udgang har en 3D tv-skærm. Han estimerer, at tallet er 18 procent med udgangen af 2012.

Fodbold er perfekt til 3D
Claus Bülow Christensen roser initiativet fra Viasat, som han mener, vil accelerere 3D tv-udviklingen. Vejen frem til at finde ud af, om 3D-interessen overhovedet kan skabe kritisk masse, er, at finde noget at bruge det til.

”Jeg tror ret meget på, at netop fodboldtransmissioner kan blive en succes. SKY Sports i England melder om meget tilfredse fodboldfans, da en ordentligt produceret 3D-kamp giver mange nye muligheder for at leve sig ind i spillet, og seerne får en meget mere umiddelbar oplevelse af, hvad der sker i kampens situationer.”

Han vurderer, at hvis 3D fodboldkampen er produceret fornuftigt og korrekt, vil de fodboldinteresserede seere få en stor oplevelse.

Hvordan tolker du 3D markedspotentialet de næste år - kuriosum eller drivkraft?

”3D bliver ikke kun et kuriosum, jeg er sikker på, at det vil være en god ny drivkraft for både skærmproducenter, content-producenter og tv-udbydere - et naturligt skridt i tv mediets evolution. Men 3D vil givet altid være lidt af et niche-fænomen. Noget, vi ikke gider se hver dag, og kun egnet til netop sport og action-prægede film. Men jeg er sikker på, at der vil være en voksende mængde husstande, der får sig et 3D TV og anskaffer briller, så alle kan se med, når der for alvor kommer interessante tv-tilbud som f.eks. fodbold, og ikke mindst når Hollywood i løbet af de nærmeste måneder sender mange 3D-titler på markedet,” siger Claus Bülow.

Han tvivler på, at 3D kan på et penetrationsniveau, som BFE forestiller sig inden for få år. Det kan måske lade sig gøre, hvis en ny generation 3D skærme kommer på markedet, hvor brillerne bliver lettere og meget billigere: de såkaldt passive briller med en polariseret fladskærm.

3D ishockey
Viasat lancerede som den første tv-distributør i Danmark en 3D tjeneste for to måneder siden. Viasat har vist ishockeykampen Pittsburgh Pinguins mod Washington Capital den 1. januar i år og golfturneringen Sony Open på Hawaii i midten af januar.
Seneste tilbud var natten til i dag, hvor Viasat viste Montreal Canadians mod Calgary Flames.

Derudover vil Viasat vise flere af forårets UEFA Champions League-kampe i 3D. 

Når der produceres i 3D tirsdag, kræver det særligt udstyr, og det betyder, at Viasat Sport, som står bag produktionen i Parken, skal nå at afvikle to produktioner i løbet af kampen - en HD-udgave og en 3D-udgave.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også