Strøm: Sludder at flow-tv er dødt

Trods store digitale medieomvæltninger betragtes tv-mediet som stærkt og vitalt - i 2010 særligt TV 2-kanalerne, viser nyeste BAV-analyse.
Per Fanefjord Laursen

Tv-kanalernes placering i mediebilledet er bedre end nogensinde, især TV2-kanalerne signalerer ny brandstyrke, viser de nyeste data fra den årlige Bates YR Brand Asset Valuator-analyse (BAV) for 2010.

Analysen viser, at en stor del af de førende tv-kanaler står stærkt hos de 18-50 årige, som dynamiske medier, selv om langt fra alle tv-kanalerne kan ses af alle, eller har særlige originale eller skarpe programprofiler.

De nye BAV-data bekræfter, at tv som mediekategori står usvækket i den yngre halvdel af befolkningens bevisthed, trods strømmen af nye spændende digitale medietilbud, lyder TV2-programdirektør Palle Strøms vurdering.

“Tv fylder rigtig meget i danskernes bevidsthed. Faktisk mere end nogensinde. Den gamle fremtidsforudsigelse om, at nettet overtager verden, og flow-tv er død, kan man nu definitivt sige var noget eklatant sludder. Tv er som medie stærkere end nogensinde.”

God karakter til hele TV2-gruppen
Palle Strøms selvsikkerhed på tv-mediets vegne skyldes givetvis også, at hans egen kanalportefølje fremstår kernesund i de nye BAV-data.

Det er da også bemærkelsesværdigt, at samtlige de forskellige TV 2-kanaler rykker op i den bedste position, hvor befolkningen både vurderer som dem som kendte og vitale brands. Kombinationen er det ideelle for alle slags varemærker.

Også TV 2 Charlie er nu rykket op den attraktive gruppering, ligesom TV 2-hovedkanalen opfattes som et overraskende stærkt og vitalt brand.

Strategisk sejr for Strøm
Netop den 22-årige hovedkanals stærke placering, næsten i samme selskab som Zulu og DR2, glæder ham.

”Jeg er rigtig godt tilfreds med BAV-analysen, der er den flotteste for TV 2s kanaler. For hovedkanalen er jeg især glad for vores projekt om at revitalisere TV 2 med programmer, som Live fra Bremen, Lærkevej, Ultimatum, Danmark ifølge Bubber m.fl., ser ud til at være lykkes. Det har strategisk været helt centralt for mig.”

TV 2 News tog et markant dyk i BAV 2009, men kommer godt tilbage som en af de kanaler, der scorer bedst på særpræg, relevans og anseelse.

Kilde: Brand Asset Valuator, 2009 vs. 2010, 18-50 år

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også