Nyt seerfald til TV 2

Selv VM-håndbold kan ikke dæmpe et nyt seertab til TV 2 og hele TV 2-gruppen, der er kommet overraskende skidt ind i det nye år, konkluderer bureauer.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's hovedkanal er kommet overraskende skidt ind i det nye år, viser en status for de første 16 dage af året. Målt på kommerciel share står TV 2 på 42,7 procent - mod 46 procent i 2010 og 50 procent i 2009.

Hele TV 2-gruppen tiltrækker en share på 56,6 - mod 59,1 procent i 2010.

“Det overrasker mig meget, at TV 2 fortsætter med at tabe terræn i 2011, og endda temmelig meget i forhold til samme periode sidste år,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

“Trods TV 2's dækning af VM i herrehåndbold og fokus på de kongelige tvillinger, ligger TV 2's hovedkanal efter de første 16 dage af året mere end tre procentpoint under. TV 2 News retter lidt op på TV 2-gruppens samlede tab med en pæn fremgang primært båret af den kongelige fødsel, men også uroen blandt de konservative,” siger Michael Jensen,.

TV 2 i strukturel modvind
To uger inde i 2011 er der intet, der tyder på, at TV 2’s nedtur er bremset. Hovedkanalen mister fortsat seerandele i stort set alle målgrupper, lyder IUM’s status.

“Der er tabt små fem procentpoint blandt mænd 21-50 år. Der er kun tale om to uger, så man skal passe på med at drage forhastede konklusioner, men de strukturelle forandringer i tv-landskabet går ikke TV 2’s vej,” siger Broadcast Director Jakob Olsen, IUM.

Hvorfor taber TV 2 yderlige share, mens der er VM i herrehåndbold på hovedkanalen?

“Godt spørgmål. Hverken vi eller TV 2 kan pege på konkrete programmer eller andet, der er gået galt for TV 2.”

Færre ser TV 2 - i starten af året
En forklaring er dog, at den stigende tv-sening ikke søger til TV 2. Tv-mediet kan glæde sig over, at tv-seningen er øget med fem procent, men det er TV 2's konkurrenter, der samler væksten op.

“Forbrugsvæksten får TV 2 ikke del af. Der bliver set mindre TV 2 (minus to pct., red.), mens forbruget på TV3-kanaler og SBS stiger (plus 13 pct. og plus fem pct., red.),” siger Jakob Olsen.

OMD’s Trading Director Claes Braagard har dog en anden version.

“Det er lidt det samme, vi ser hvert år. TV 2 og TV 2-gruppen starter året relativt svagt de første 14 dage og redder alligevel januar på baggrund af håndboldtransmissioner. Faldet i år er i øvrigt det mindste år for år de seneste fire år på TV 2,” siger Claes Braagaard, der tror, at kombinationen af en relativt svag programplan i årets første 14 dage med mange genudsendelser og ændrede distributionsforhold for mange af konkurrenterne gør en forskel.

TV3 samler væksten op
MEC peger på konkurrencen. Bureauet konkluderer efter de første 16 dage, at det er TV3-kanalerne, der endnu uden sæsonens lanceringer sejler i medvind med en share på 21,3 procent.

“TV3 går frem på alle tre kanaler, og samlet er fremgangen på hele 2,5 procentpoint,” siger Michael Jensen.

SBS TV står fast og stabilt med en share på 15,3 - det samme som i 2010.

Kilde: Gallup, MEC. Kommericel share er målt i 21-50 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også