TV 2 støvsuger markedet for nye indtægter

TV 2 opretter et 'fjerde kommercielt ben’ for at hente ekstra 20 mio. kr. i omsætning fra alternative indtjeningskilder.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's mangeårige kommercielle direktør Flemming Rasmussen retter ved indgangen til det nye år sin fulde fokus på at optimere TV 2's indtjening i en ny ‘fjerde’ kommercielle enhed.

Flemming Rasmussen overdrog tidligere på året en stor del af marketingafdelingen til programdirektør Palle Strøm, men beholdt BTB. Hans gamle rolle som direktionens mand, når der forhandles store aftaler på TV 2's tre gamle kommercielle ben, tv-reklame, online inkl. TV 2 Sputnik, og tv-abonnement, er intakt.

Kommercielle partnerskaber
Flemming Rasmussen har de seneste måneder omstruktureret den resterende del af marketingafdelingen og tilført den nye ressourcer. Den nyetableret enhed betegnes ‘Kommercielle Partnerskaber’ og omfatter 12 medarbejdere.

Flemming Rasmussen tøver ikke med at udnævne den til ‘TV 2's nye fjerde kommercielle ben’, der skal udforske alle nye kommercielle muligheder, både indenfor de kendte kommercielle områder, men også helt nye.

“Vores gode fornemmelse for et ‘fjerde kommercielt ben’ er delvist inspireret af sommerens event-salg i forbindelse med VM i fodbold, hvor vi produktudviklede på en helt ny måde, og vi skabte nye indtægter til TV 2 i størrelsesordenen ti mio. kr.,” siger Flemming Rasmussen.

Tocifret millionbeløb
Han spår, at den nye kommercielle enhed årligt vil kunne omsætte for et mindre tocifret millionbeløb, som vel at mærke er nye penge til TV 2.

“10-20 mio. kr. syner måske ikke voldsomt ud af vores samlede omsætning på godt 2 mia., men det er nye penge, som vi kan tiltrække, fordi vi skaber nogle nye snitflader og relationer til kunderne.”

Blandt de helt nye snitflader til annoncørerne er product placement, som TV 2 igangsætter i 2011.

Er du udpeget til at udvikle et fjerde kommercielt ben for at sikre, at TV 2 opbygger en økonomisk plan B - hvis tilladelsen til at opkræve abonnement fra 2012 glipper i EU eller forsinkes i evig tid?

“Mit arbejde med de fire kommercielle enheder foregår helt uden hensyn til, at der foregår en proces i EU, og hvordan det skrider frem.. Mit mål er at optimere TV 2's indtjening, uanset hvad der sker,” siger Flemming Rasmussen.

Enhed refererer til kommerciel direktør
Det fjerde kommercielle ben i TV 2's salg ledes af Jacob Fischer, der ikke refererer til en af de tre salgschefer for tv-, online- og abonnementssalget, men direkte til Flemming Rasmussen.

Den nye enhed, der rummer kommerciel, juridisk og programmæssig forståelse, overtager en fornyet fokus på kreativ aktivering af de traditionelle tv-sponsorater, så de udfoldes til større projekter og dermed større indtægter. Enheden står også for at udvikle andre kommercielle produkter, der opstår i krydsfeltet af tv og online, når TV 2 erhverver tv-rettigheder - især til sportsbegivenheder.

Desuden vil enheden se på den kommercielle side af new media projekter, der endnu er på tegnebrættet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også