Klassens frække dreng fylder 10 år

TV 2 Zulu fejrer i dag 10-års fødselsdag - på ønskelisten står flere seere, flere sendetimer og mere reality med den Zulu-kant, fortæller Zulu-chef, Maiken Wexø.
Anna Backe og Louise Reseke

Tænk sjovt, tænk stort, tænk ud af boksen - og frem for alt: Tænk Zulu.

Sådan lyder fødselsdagsbudskabet til landets tv-producenter fra TV 2 Zulu, der i dag fejrer ti års fødselsdag - og nu sætter kurs mod voksenalderen med en ambition om at blive endnu større og stærkere på tv-markedet.

”TV 2 Zulu skal have endnu flere seere ind i butikken. Vi vil have flere programmer med over 200.000 seere, og det afspejler sig også i de programmer, vi efterspørger hos producenterne. Den korte overskrift er ”Tænk sjovt, tænk stort og tænk ”ud af boksen”. Og først og fremmest: Tænk kun Zulu”. Et TV 2 Zulu-program skal tænkes til Zulu fra starten,” siger chef for TV 2 Networks Maiken Wexø.

Flere formater og sendetimer
For at nå ambitionen er der yderligere investeringer på vej i TV 2 Zulu i 2012, hvor seerne ifølge Zulu-chefen kan forvente flere egenproduktioner og mere tv på kanalen.

”Det er et vigtigt indsatsområde at styrke Zulu, som derfor får et væsentligt løft og flere danske formater og sendetimer hen imod 2012,” siger Maiken Wexø, der ikke mindst har kig på realitygenren som løftestand i den proces.

”Reality er tv, der passer til lige præcis den tid vi lever i, hvor det hele handler om nærhed og følelser,” siger Maiken Wexø.

”Reality benytter nogle rigtig gode virkemidler til at komme tæt ind på deltagerne og til at få deltagerne til at vise deres sande jeg. Der er rigtig meget i realityens virkemidler, som Zulu kan bruge til noget, og vi kigger absolut på realitygenren, men vi skal være et alternativ til 'Paradise' og 'Sunny Beach', og derfor skal vi tilbyde et skævt humoristisk twist, hvis vi skal lave reality på Zulu,” siger Maiken Wexø.

'Djævleræs' kontra 'Kvægræs'
Maiken Wexø næver ’Djævleræs’ som et eksempel på et vellykket realityformat, der holder Zulu-stilen.

”Man skal sikre sig, at ens program har en stærk præmis, og at man ikke er bange for dramaet. Zulus ‘Djævleræs’ har formået at skabe en type drama, hvor deltagerne brænder for at vinde, og hvor præmissen ganske enkelt handler om, hvem der kommer først i mål. Derudover har programmet også et følelsesmæssigt aspekt, idet man som seer ser nye sider af nogle kendte mennesker, hvor de kendte tør vise deres virkelige ansigt,” siger Maiken Wexø, der til gengæld ikke har været helt tilfreds med et andet af kanalens realityformater, ’Kvægræs’.

”Et af problemerne var bl.a. programmets præmis, nu er det et spil om ære, hvor det sidste gang bare var et spil for sjov. Æresbegrebet er noget, som folk bedre forstår,” siger Maiken Wexø.

Flere konkurrenter
Zulu-chefen er helt bevidst om, at der er mange og langt flere på realitybanen, der i dag går benhårdt efter den samme unge målgruppe som TV 2 Zulu.

”Der er mange, der bejler til de samme seere som os, og vores konkurrenter bliver også bedre - ligesom vi bliver bedre. Udfordringen bliver, hvordan vi kan generere noget mere ‘must-see-tv’ på Zulu inden for den fastsatte målgruppe, hvilket vi bl.a. skal opnå i samarbejde med produktionsselskaberne. Vi vil stadig gerne have, at det er de unge med de skæve ideer, der leverer indhold til Zulu, men når det skal eksekveres, skal vi have folk med erfaring på. Vi har måske haft en tendens til at gå for meget efter ideen, så eksekveringen er kommet i anden række. Vi skal have de dygtigste folk til at lave Zulu, og vi har mulighederne til at gøre det,” siger Maiken Wexø.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også