Google TV vil i dialog med seerne

Med Google TV forsøger den amerikanske internetgigant Google at møve sig ind på fjernsynets lukrative annoncemarked. Ideen med systemet er, at tv og internet én gang for alle kan smelte sammen og virkeliggøre drømmen om interaktivt tv. Det betyder nye muligheder for annoncørerne, skriver Digital Director i mediabureauet OMD, Jørgen Dueholm, i den seneste udgave af OMD Review.
Christian Grunert Pedersen

Med Google TV forsøger den amerikanske internetgigant Google at møve sig ind på fjernsynets lukrative annoncemarked.

Ideen med systemet er, at tv og internet én gang for alle kan smelte sammen og virkeliggøre drømmen om interaktivt tv. Det betyder nye muligheder for annoncørerne, skriver Digital Director i mediabureauet OMD, Jørgen Dueholm, i den seneste udgave af OMD Review.

”Googles lancering åbner op for hidtil usete muligheder i forhold til at gøre tv-sening til en interaktiv disciplin. Ligeledes vil husalteret i langt højere grad end tidligere kunne danne rammen om dialog med kunden, snarere end den monolog, vi i så mange år har været vant til, er præmisserne for annoncering på et tv,” skriver Jørgen Dueholm.

Værdifuld viden om tv-vaner Et system, der samler så mange informationer om tv- og søgevaner, åbner nemlig op for, at annoncørerne kan benytte sig af specifikke adfærds- og interessebestemte målgrupper på tværs af systemets tre skærme.   Dermed kan man også nemmere målrette f.eks. reklamespots efter emnekategorier eller specifikke programmer, ligesom man vil kunne segmentere ud fra demografiske variable.   Kan tilsluttes alle fjernsyn Google TV er et såkaldt ’open source’ operativsystem, baseret på Googles Android-styresystem, som man kender fra moderne mobiltelefoner. Og fordi det er åbent, er det heller ikke producentafhængigt, hvilket gør det muligt at tilslutte det til alle typer fjernsyn, settop bokse og harddiskoptagere.   Brugeren kan bl.a. browse internettet via fjernsynet, hvor websiderne tilpasser sig skærmopløsningen på det enkelte fjernsyn. Desuden bliver det muligt at søge på ægte Google-manér efter alt videoindhold på tværs af både programguiden, optaget tv og webindhold.   De applikationer, man allerede kender fra sin mobiltelefon, kan også bruges til Google TV, og samtidig har annoncørerne mulighed for at udvikle applikationer til systemet, der interagerer med specifikke programmer eller programkategorier, som f.eks. giver uddybende informationer om sportsresultater, premierefilm, historie mv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også