TV: DR i uventet comeback

DR TV gjorde i første halvår 2010 et nyt indhug på seernes tidsforbrug, hvilket kom bag flere tv-aktører – måske især Boxer TV. De nye kanaler, DR HD, DR K, DR Update og DR Ramasjang, trak DR TV op med knap ét procentpoint til en samlet share på 32,7, selv om hovedkanalen DR1 tabte over tre procentpoint de første seks måneder. De fire nye kanaler tegnede sig for i alt 4,3 procent af seertiden i første halvår.
Per Fanefjord Laursen

DR TV gjorde i første halvår 2010 et nyt indhug på seernes tidsforbrug, hvilket kom bag flere tv-aktører – måske især Boxer TV.

De nye kanaler, DR HD, DR K, DR Update og DR Ramasjang, trak DR TV op med knap ét procentpoint til en samlet share på 32,7, selv om hovedkanalen DR1 tabte over tre procentpoint de første seks måneder.

De fire nye kanaler tegnede sig for i alt 4,3 procent af seertiden i første halvår.

TV 2-gruppen i problemer


TV 2 har i foråret tabt kommerciel styrke. I målgruppen 21-50 år har TV 2's hovedkanal afleveret 4,3 procentpoint, og selv om TV 2's nichekanaler er gået lidt frem, er TV 2-gruppen samlet gået tilbage med 3,4 procentpoint.

Mediaedge:cia påpeger, at tabet delvist skyldes konkurrenternes øgede penetration, men også at TV 2 i foråret har manglet profilprogrammer, der uge for uge kunne levere omkring én million seere. Der var forventninger om, at TV 2's madprogram ’Helvedes Køkken’ kunne gøre det, men det opnåede kun 455.000 seere i gennemsnit.

"Til gengæld har VM-fodbold været med til at rette situationen lidt op for TV 2," siger Media Researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

En del af TV 2's udfordring har været, at selskabet møder mere kvalificeret kommerciel konkurrence. Målt på kommerciel styrke har TV3-gruppen vundet 1,9 sharepoint, mens SBS henter sig 1,2 procentpoint i forhold til 1. halvår 2009.

Det er især den forholdsvis nye TV3 Puls og SBS' Kanal 5, der har stået for fremgangen.

 

Flere har mange tv-kanaler
Slukningen af det analoge tv-signal den 1. november 2009 var en nøglebegivenhed for tv-markedet. Den satte blandt andet gang en række mekanismer, der fik mange husstande til at skaffe sig adgang til flere tv-kanaler.

Seneste status fra Gallup lyder, at f.eks. DR2 kan ses af 80 procent, mens Zulu nu kan ses af 77 procent - og den er dermed den kommercielle satellitkanal med højeste penetration.

Canal9 fik VM-fodfæste
Flere husstande med mange kanaler burde være godt nyt for nichekanaler, men langt fra alle af de primære nichebrands kan notere gevinst, når man bedømmer dem i generelle målgrupper - ikke deres respektive kernegrupper.

I forhold til 1. halvår 2009 er både Discovery Channel, MTV og National Geographic Channel gået lidt tilbage, mens TV 2 Sport og VH1 er gået marginalt frem.

"Mest succes fik naturligvis Canal9, for den eksisterede jo ikke i 1. halvår 2009. Canal9 har haft en svær start, men VM i fodbold har rettet en del op på både problemerne med distributionen og lave seertal,” siger Michael Jensen.

Canal9 holder en kommerciel share på næsten tre procent i VM-ugerne. Det er mere end det normale niveau for 6’eren og TV 2 Charlie.

Kilde: Mediaedge:cia, Gallup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også