Flere accepterer tv-reklamer

Færre seere skifter kanal, når der kommer en reklameblok. Det trøster de kommercielle tv-stationer, der stadig oplever nedgang i reklameomsætning.
MediaWatch

Sidste år tabte de kommercielle tv-stationer over en femtedel af deres reklameomsætning, og der spås om tab på op imod 10 pct. for første kvartal af 2010. Men der er ikke kun grund til pessimisme på de reklamefinansierede tv-stationer. Ifølge Børsen er det ikke længere lige så almindeligt at zappe væk, når der løber reklamer over skærmen.

En undersøgelse, baseret på interviews, foretaget af Greens Analyseinstitut viser, at 57 pct. i slutningen af 2009 skiftede kanal, når der kommer reklamer. På samme tid året før var det 64 pct., der zappede væk. Tallet er det laveste siden 2006.

Undersøgelsen bekræfter de løbende elektroniske data af seernes faktiske adfærd fra Gallups tv-meter, der viser at seerfrafald til breaks og blokke er stabilt.

Også på tv-stationerne har man bemærket, at færre vælger reklamerne fra.

”Frafaldet ligger på et historisk lavt niveau,” siger koncerndirektør for salg og marketing hos TV 2, Flemming Rasmussen, til Børsen.

Ifølge Børsen svarer 36 pct., at tv-reklamer er en naturlig del af tv-oplevelsen.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også