Børn ser langt mere børne-tv

DR Ramasjang tiltrak sig straks en høj andel af børnenes stigende tv-forbrug, og især Disney Channel måtte betale prisen.
Per Fanefjord Laursen

DR's lancering af børnekanalen 'DR Ramasjang' i november har antændt en skærpet kamp om børnenes seertid blandt de efterhånden seks kommercielle børnekanaler.

Den tre måneder gamle DR Ramasjang trådte direkte ind i på børne-tv markedet med en share på hele 18 procent, som fladede lidt ud til 15 procent i de nyeste tal i januar.

Samlet set er de 3-11-åriges tv-forbrug af de rene børne-kanaler udvidet. Efter lanceringen af Ramasjang er den sening steget med hele 69 procent i de sidste to måneder af 2009.

Men 'Disney Channel' indkasserer trods det et blåt øjne fra DR, idet man dykker fra et niveau på 20-22 procent til 15 procent. Den næsten nye 'Disney XD' rammes ganske let og lægger sig på et niveau på knap seks procent.

Andre holder sharen
Derimod fastholder 'Nickelodeon' niveauet og stiger endda senest op til otte procent, og 'Cartoon Network' står stabilt på ca. 12 procent.

'Disney Playhouse' falder lidt tilbage til et niveau på godt to procent, mens mindste aktør 'Boomerang', der nu styrker sin distribution med plads på Viasat, slipper uden skrammer.

De forskellige børnekanaler er ikke alle lige godt distribueret, hvilket denne udregning af shares og analyse ikke tager hensyn til.

Shares er i 3-11 år og målt fra august til dato. Der er målt i timeslottet kl. 6-19.00.

 
Shares er i 3-11 år og målt fra august til dato. Der er målt i timeslottet kl. 6.00-19.00.
Læs også Kirstine Vinderskovs indlæg: Ramasjang er ikke nok - flere danske børnekanaler nu!

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også