Forsker til DR: Pas på x-faktoren

God bred underholdning som X Factor kommer ikke af sig selv og er med til at sikre den folkelige politiske opbakning til licensen, mener forsker.
Louise Reseke

"Nu traditionaliseres DR og deres store gennemslag på underholdningsfronten de senere år er sært overset i den her struktur."

Sådan lød kommentaren fra lektor og ph.d. i medievidenskab ved Århus Universitet, Hanne Bruun, til en artikel på MediaWatch om DR's nye organisation.

Underholdning indgår i DR's public service forpligtelser, men er bemærkelsesværdigt overset i DR's nye struktur, mener hun. Underholdning er ikke nævnt i stillingsopslaget til DR Kultur (eller i de øvrige direktøropslag) eller nævnt under noget resortområde. Så hvor skal ansvaret for strategi og udvikling af underholdningen ligge fremover?

"Den nye struktur er en meget klassisk opbygning, der ikke i sig selv viser, at underholdning er vigtigt, og noget DR faktisk er rigtig, rigtig gode til at producere. Signalværdien i det er lidt uhyggelig," siger Hanne Bruun, der pointerer, at tv-shows med bred appel ikke er en selvfølge, men som alt andet kvalitets-tv kræver prioritering.

Opbakning til licens
"Man har en tendens til at tage den brede underholdning for givet, men det er enormt svært at skabe. Så kan man sige, at formater som X Factor og Talent, er formater DR har købt i udlandet, og som bliver produceret ude i byen, men det fordrer stadig en bevidsthed om sin egen underholdningsprofil og -strategi, og der er faktisk stor forskel på den underholdning DR og TV 2 og TV3 leverer," siger Hanne Bruun, der opforder DR til at holde fast i det populære, selvom de klassiske kunstarter skal have mere opmærksomhed, som det fremgår af stillingsopslaget for DR Kultur-direktørposten.

"Et smallere kulturbegreb er ikke særlig moderne. Hvis man glemmer, at glimmer og bling-bling også er kultur og spiller en enormt stor rolle, så risikerer man at miste det bredt favnende," siger Hanne Bruun, der mener, det i sidste ende kan have store konsekvenser for opbakningen til DR's finansiering.

"Meget tyder på, at den folkelige politiske opbakning bag licensen fra licensbetalerne ligger i den samlende funktion, DR har, ikke mindst igennem underholdningen. Underholdning er også en del af DR's public service forpligtelse og lige så vigtigt som gode nyheder og godt drama," siger Hanne Bruun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også