Ny Disneykanal uden chips og sodavand

Den nye Disney XD vil sige nej tak til mange reklamekampagner henvendt til børn på grund af stramme britiske regler.
Per Fanefjord Laursen

Disneys nye tv-kanal i Danmark, Disney XD, der lanceres på lørdag, uplinker fra London og sender under britiske regler.

Det giver kanalen den usædvanlige udfordring, at den er en børnekanal, der er underlagt Ofcom-reglerne. De er Europas mest strikse regler omkring tv-reklame henvendt til børn.

Casper Bjørner, direktør for Disney tv i Skandinavien, har accepteret, at visse danske annoncører med produkter til børn – især kategorier som snacks og softdrinks - må henvende sig til andre medier, f.eks. til TV 2, med deres kampagner.

"Al sundhedsskadelig mad er f.eks. forbudt for børn; det vil sige al mad med højt fedtindhold, meget salt, sukker osv., så vi kommer til at sige nej til nogle kampagner, hvilket harmonerer fint med Disneys nye generelle politik om, at vi ikke vil kædes sammen med usund mad," siger han.

Disney XD kan dog fortsat bidrage til afsætning af legetøj og meget andet i reklamebreaks.

"Annoncemarkedets forhåndsinteresse for bookning i fjerde kvartal er fin. Kvartalet er jo bl.a. drevet af salg i julehandlen," siger Casper Bjørner, der ikke vil ud med detaljer om belægningen før premieren.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også