Sommertæsk til tv

Juli blev et dystert startskud på tredje kvartal, hvor annonceomsætningen på tv slog bundrekord.
Tine Brødegaard Hansen og Louise Reseke

Tv-stationerne har brug for et brag af et efterår for at kompensere bare tilnærmelsesvis for det enorme tab af reklamekroner, som året indtil videre har budt på. Det viser månedstallene fra DRRB.

Omsætningen på tv ramte bunden i juli med et indekstal på 66 - annoncørerne lagde altså en tredjedel færre annoncekroner på tv i juli i år sammenlignet med sidste år.

Dermed er der rigtig lang vej op for tv-mediet, der har haft et drøjt andet kvartal og også i april og maj hang i indekstal omkring 70 (i april indeks 70 og i maj indeks 68) - tal, der ellers mest har været forbeholdt de kriseramte printmedier. Juni tog med udsigten til SP-udbetalingerne brodden af nedturen og sendte både tv- og printmarkedet i vejret, men i juli har det været tilbage til status qou.

Dagbladene har fra januar til juli mistet 27 procent i annonceomsætning, mens det samlede tabstal i år for tv stadig er noget mindre, nemlig 20 procent.

Tv holder for
"De seneste to år har været utrolig gode i sommermånederne, og det kan være på grund af store sportsbegivenheder som for eksempel OL. Det påvirker kampagneniveauet og giver medierne flere penge. Derudover stikker sidste år ud som et af de mest positive annonceår i en tiårig periode. Det perspektiv skal man have med, når man  sammenligner tallene, selvom der ikke er nogen tvivl om, at krisen har ramt mediebranchen hårdt,"siger Peter Ottesen adm. direktør i Media Broker.

"I år holder tv især for og kan mærke, at der er færre penge i markedet. År til dato ligger annoncemarkedet på 2,3 mia. kr., det er en halv mia. mindre end samme tid sidste år. Selvom biografer ligger højt i index 168, betyder det ikke, at det er der pengene går hen. Tallet dækker kun over, at der er købt annoncer for cirka 1,6 mio. kr., så det er særligt internet og digitale medier, der tiltrækker annoncørerne."

Beskeden net-vækst
DRRB-tallene tegner et ret præcist billede af situationen på tv-markedet, fordi deres reklameomsætning går 100 procent igennem mediabureauerne, hvis tal DRRB's opgørelser bygger på. Derimod rummer tallene ikke hele sandheden på print- og radioområdet, da mange anoncører handler direkte med medierne uden om mediabureauerne.

Internettet lå i juli i indeks 113 og kunne dermed som den eneste medieplatform bryste sig af vækst i sommermåneden i forhold til sidste år - og endda en vækst, der ligger over mediegruppens samlede vækst i år, der er på stadigt beskedne syv procent.

Samlet set er en halv milliard annoncekroner forsvundet fra markedet i løbet af det sidste år. Mens den samlede omsætning fra januar til juli sidste år var på knap 2,8 mia. kr., er tallet i år knap 2,3 mia. kr., og tv-stationerne betaler altså deres del af prisen.

 

Graferne viser udviklingen i annonceomsætningen fra januar til juli i år fordelt på tre forskellige mediegrupper: dagblade (blå), tv (rød) og internet (grøn). Kilde: DRRB.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også