Tv taber 15 pct. af sin omsætning

Der er i alt 365 mio. færre tv-reklamekroner i 2009, og ingen tegn på, at nedturen vender i år, siger GroupM.
Ole Enggaard

GroupMs Trading Director Kenneth Brenøe forventer, at tv rammes af et fald på 15 procent af sidste års tv-reklameomsætning.

Danske Reklamebureauers Brancheforening (DRRB) registrerede i 2008 en samlet tv-omsætning på tværs af mediabureauerne på 2.431 mio. kr. Et fald i 2009 på 15 procent, baseret på 2008 omsætningen, svarer således til 365 mio. kr. færre annonceindtægter til de kommercielle tv-stationer.

Slemme smæk til TV 2
Sidste år var fordelingen til TV2-koncernen 66 procent af omsætningen. Hvis 2009 bliver med samme fordeling, kan TV 2-koncernen regne med, at der mangler 241 mio. kr.
kroner i reklamekassen.

Forventningerne til årets annonceomsætning er generelt præget af den almindelige usikkerhed og uvished. På tv er annoncørerne dog tæt på, at være på plads med bookninger for tredje kvartal. På det marked er det fjerde kvartal, der er spænding om.

Ingen gode udsigter
Trading Director'en, der formidler omtrent halvdelen af den kommercielle omsætning på tv, noterer sig, at juni måned tegnede bedre for tv og dagbladene,  og han tror, det vil vende for tv. Han ved blot ikke hvornår.

"Alle sidder og lurerpasser, og håber og tror, der snart sker noget. De fleste vil vente og se efter markante forbedringer i markedet. Det kan komme til september, eller det kan vente til 2010. Det sidste 7 -8 måneder har lært os, at det er svært, at forudsige i sådanne tider. Men jeg tror, at det kun kan gå fremad fra nu af", siger Kenneth Brenøe.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også