Rekordshare til TV 2 News

TV 2 News' markedsandele drives af særlige begivenheder, og i den forgangne uge var det EU-valg, folkeafstemning og flystyrt.
Per Fanefjord Laursen

News samlede seertal på knap 90.000 i snit til flere af ugens nyhedsudsendelser, og mandag aften den 1. juni, efter Air France flystyrtet, var der i den tidlige del af 22.00-timen hele 131.000, der valgte at se nyheder på News.

Søndagens to valg bidrog også til, at News fik den højeste kommercielle share til dato på 4,6 procentpoint og var den syvende mest sete kommercielle kanal. News steg tilsvarende med 1,4 point til en 3,4 share målt blandt alle kanaler.

Det er ikke utænkeligt, at TV 2 News også i denne uge vil trække gode seertal, når Stein Bagger-retssagen indledes i dag. Nyheder er uforudsigelige, men News ved allerede nu, at der bliver travlt og chance for flere seere under klimatopmødet i december, hvor begivenhederne sker time for time, og TV 2 har rollen som host-broadcaster.

Bureau troede på News
TV 2 havde længe haft nyhedsprojektet liggende i skuffen, men det var Per Mikael Jensen, der straks gav ordre til at søsætte det, da han kom til i 2006. News gik i luften seks måneder senere den 1. december 2006.

Trods en beskeden penetration på 42 procent ved lanceringen, troede Mediabroker allerede i december 2006 mere på TV 2 News end på andre TV 2-projekter. Årsagen var, at TV 2 News kom med et unikt udstillingsvindue fra hovedkanalen. TV 2 News kom også med et indhold, der er interessant for flere mennesker, end andre nicheprægede kanaler, som Zulu, Charlie, Kanal 4, TV2 Film, Voice TV, osv., spåede bureauet overfor MediaWatch.

Nyheder med kommercielt potentiale
I 2008 gav TV 2 News et overskud på cirka 20 mio.kr., men nyhedskanalen regner med at øge det til 35-40 mio. kr. i år.

Den jævnt stigende penetration og ganske høje markedsandele i visse uger, har styrket kanalens kommercielle muligheder over for annoncørerne. I 2009 er der nye aftaler med SAS, elselskabet DONG, Skandinavisk Motor Company (SMC) og flere, der andre indgået såkaldte 'partneraftaler' med News til ca. 4 mio. kr pr. pakke. Andre kunder er Mercuri Urval, TDC og Hewlett-Packard.

TV2 News er gået fra en placering i den fulde pakke til YouSees mellempakke og når ud til flere seere og abonnenter. Der ventes stigende kabelindtægter i 2009, herunder fra den nye aftale med Boxer TV, der er nye brugere. Hovedparten af indtægterne stammer fra den oprindelig lanceringsaftale med Viasat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også