USA vilde med TV 2 tv-formater

Nordisk Film TV World nyder godt af stigende international efterspørgsel og har bl.a. solgt formaterne 'Klamphuggerne' og 'Helt ærligt, mor og far' til USA.
Per Fanefjord Laursen

Det internationale distributionsselskab Nordisk Film TV World har i de senere måneder afsat en en lang række skandinaviske tv-rettigheder til internationale tv-marked, der udviser stigende interesse for nye skandinaviske tv-ideer.

Særligt interessant er, at USA har fået øjnene op for mulighederne i de skandinaviske formater. Op til tv-festivalen MIPTV i Cannes solgte Nordisk Film TV World rettighederne til formatet Klamhuggerne - TV 2's successerie - mens andre selskaber i USA har købt rettighederne til fem andre formater, blandt dem '71 Grader Nord' og 'Zulu Djævleræs'.

På selve MIP afsatte Nordisk 'Helt ærligt, mor og far' til 24 lande, herunder USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Frankrig, Spanien, m.fl. 'Helt ærlig mor og far' har også kørt på TV 2 og er udviklet og produceret af Mette Heide fra Plus Pictures.

Høj kvalitet
"Nordiske formater er i efterspørgsel ude i verden. Vi står for en høj grad af kvalitet, og det nordiske publikum er veluddannet, kritisk og vil se tv af høj kvalitet. Det er vores kombination af en stærk historie og en høj produktionskvalitet, der gør, at tv-købere i hele verdenen med interesse følger vores marked," siger International Direktør Karoline Spodsberg fra Nordisk Film World, der har et bredt sortiment af skandinaviske tv-rettigheder på hylderne, der også tæller DR-programmer som 'Hammerslag' og 'Kender du Typen'. Men også skæve ideer som TV 2's 'FC Zulu' og 'Zulu Love Camp' og et mere traditionelt drama som '2900 Happiness', der vises på TV3.

"Interessen for vor del af verden skærpes naturligvis også, fordi man i alle tv-markeder er på jagt efter nye ideer, der læser tidens trend og tiltrækker seere. På det felt står vi stærkt. Der er stor originalitet, kreativitet og frem for alt mod i den skandinaviske tv-branche, der skaber grobund for originale formater, der ikke nødvendigvis koster en formue at realisere. Vi små lande har altid været tvunget til at presse godt tv ud af relativt små budgetetter."

Salg af licenser er målet
Nordisk Film TV World er ikke kun optaget af at få afsat optioner til udenlandske udbydere – det er licenserne og dermed at få programmer på skærmen, det gælder.

"Successen er jo først rigtig hjemme, når et program kommer på skærmen. Hvis vi sælger en option, så er det afgørende at koble rettigheden med det rigtige tv-produktionsselskab, der kan tilpasse og udføre ideerne, så de fungerer i det pågældende marked. De udenlandske produktionsselskaber besidder forskellige produktions-kompetencer og profiler. Nogle er stærke på underholdning, andre fakta eller comedy osv. I Nordisk Film TV World bruger vi vores mange års erfaring på det internationale marked til at sikre, at rettighederne også havner de steder, hvor de får succes," siger direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også