Ingen grænser for public service-tv

Public service-tv kan også være kommercielt, siger reality-produceren Richard McKerrow.
Tine Brødegaard Hansen

"Richard McKerrow vækker lige nu stor forargelse og vrede med sin nye programserie, som ellers har den noble intention at forandre verden til det bedre. 'Boys and Girls Alone' er en slags Big Brother for børn møder Fluernes Herre," skriver arrangørerne af en konference om public service på kommercielle vilkår.

Richard McKerrows definition af godt public service tv er, at folk skal tænke: "Dét kan man ikke!". Det uddyber han over for MediaWatch.

"Jeg vil gerne understrege vigtigheden af, at lave højkvalitets tv-programmer som er banebrydende og stiller spørgsmål til måden, vi lever på. Tv kan være et ufatteligt stærkt værktøj til at forandre samfundet til det bedre."

20. og 21. marts er han  oplægsholder på konferencen, hvor tv-bosser, som TV 2's Palle Strøm og TV 3's Morten Mogensen samt danske tv-producenter også er til stede.

Han mener ikke, at public service-tv på forhånd  bør afskære sig fra bestemte formater, som for eksempel reality, eller fortælleformer.

"Der ingen grænser for, hvor langt public service-tv kan gå. Det er en essentiel del af ethvert samfund at have en public service broadcaster, der søger ekstremt kreative, banebrydende og underholdende måder at tackle opdragende emner med et seriøst socialt mål."

Richard McKerrow er ikke tilhænger af skarpe skel mellem public service broadcastere, såsom DR og TV 2, og kommercielle broadcastere, såsom SBS TV og Viasat-kanlerne TV3 og TV3+ herhjemme.

"I UK er der en blanding af kommercielt tv og public service-tv, både på tværs af broadcasters og internt hos de enkelte broadcastere. Seerne kan ikke nødvendigvis identificere forskellen. Det er ikke umuligt, og kan tilmed være en god ting, for public service-tv at have kommercielle muligheder og for kommercielt tv at dække public service emner."

Richard McKerrow understreger, at public service-tv har en fremtid.

"Public service-tv kan konkurrere med kommercielt tv ved at forpligte sig til at udvikle endnu bedre ideer og at være forberedt på at løbe risici."

I Danmark er der via Public Service-puljen, der var en del af medieforliget 2007-2010 taget hul på debatten om, hvordan public service-tv kan produceres i fremtiden og af hvem. Puljen giver nemlig mulighed for at kommercielle tv-stationer kan søge om midler til at få produceret public service-tv. Læs også professor Anker Brink Lunds overvejelser om den New Zealandske public service-model.

Om Richard McKerrow
Richard McKerrow stiftede i 2004 produktionsselskabet, Love Productions, der også har etableret sig i Los Angeles med den amerikanske udgave af 'The Babyborrrowers', hvor teenagepar får udleveret babyer, så de kan afprøve forældrerollen. Formålet var at sætte en stopper for den voldsomme stigning i teenagefødsler, som England har oplevet. Programserien bruges nu som undervisningsmateriale i skolerne.

Han står ydermere bag tv-serier om hjemløse (Filthy Rich and Homeless), teenagemøde (Single Mums Mansion), handicappede (Britains Missing Top Model) og dyrevelfærd (My Life as a Pig).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også