Professor får aktindsigt i TV 2-forlig

Journalisthøjskolens mediejuridiske ekspert, Oluf Jørgensen, valgte umiddelbart efter afgørelsen af TV 2’s fremtid at søge aktindsigt i baggrunden for den politiske aftale.
Michelle From Hoxer

Den har han nu fået, og dokumenterne indeholder da også mindre overraskelser omkring det arbejde, der gik forud for forliget. Selvom det måske ikke er revolutionerende nyheder, så mener Oluf Jørgensen stadig, at denne type indsigt er altafgørende for den politiske journalistik.

Hvorfor valgte du at søge aktindsigt i den her sag?
”Det var for at få kendskab til grundlaget for TV 2-forliget. Det er jo efterhånden almindelig praksis, at politikerne laver aftaler, inden de fremsætter et lovforslag i folketinget. Derfor er det nødvendigt at søge indsigt i det beslutningsgrundlag, der ligger bag.”

Hvad har været mest interessant i denne her sag?
”Det hele er sådan set interessant. Jeg har fået aktindsigt i det materiale, Kulturministeriet har udarbejdet og sendt til medieordførerne. Det handler blandt andet om Public Service-begrebet, og hvorvidt brugerbetaling er i strid med netop det. De valgmuligheder ministeriet fremsætter, er også interessante, nemlig om kanalen skal være helt eller delvist abonnementsfinansieret. Derudover var jeg ikke klar over, at der var nedsat en arbejdsgruppe bestående af TV 2, Finansministeriet og Kulturministeriet med PricewaterhouseCoopers som eksterne vejledere, der simpelthen har formuleret den analyse, der ligger til grund for beslutningen.”

Hvorfor mener du, det er vigtigt, at journalister bruger aktindsigt i det daglige arbejde?
”Lovgivningsprocessen er flyttet ud af Folketinget og ind på ministerierne på Slotsholmen, og sådan har det været de sidste 10-20 år. Nu om dage er det almindeligt, at ministeriet og de relevante forligspartier forhandler, inden forslaget fremsættes i Folketinget. Vi kan se det i det daglige nyhedsbillede, når journalisterne står uden for dørene på Slotsholmen, og hvor mange spørgsmål får karakter af ren mikronfonholderi, fordi journalisterne ikke har baggrunden for at stille de kvalificerede, konkrete spørgsmål til lovforslagene.”

Oluf Jørgensen fortæller, at han for fremtiden vil gøre det til en vane at søge aktindsigt i samtlige mediejuridiske aftaler, der indgåes.
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også