Folkelig opstand mod TV 2-løsning

Knap 56 pct. vil ikke betale en krone for TV 2, viser ny undersøgelse. Det kommer ikke bag på TV 2-direktør Merete Eldrup.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Et flertal på 55,8 pct. af den danske befolkning ønsker ikke at betale for at se TV 2. Det fremgår af en undersøgelse foretaget af Rambøll Management. Det er især folk over 46 år og folk fra Sjælland, som vender sig imod planerne.

I dette tilfælde er befolkningens vilje dog ikke blevet hørt, og i sidste uge blev der indgået forlig om, at tv-seere med betalings-tv fra 2012 skal betale for at kunne se TV 2.

Adm. direktør Merete Eldrup mener, at det kunne være værre, og det er ikke nok til at slå hende ud.

»Jeg havde ikke ventet et jubelskrig, men det er kun lige over halvdelen, og resultatet kommer ikke bag på mig. Faktisk synes jeg, at det lyder relativt positivt,« siger hun.

Hun mener, at resultatet er lige efter bogen, da ingen som udgangspunkt vil være villige til at betale for noget, som man hidtil har opfattet som værende gratis.

Havde man i stedet haft muligheden for at vælge f.eks. licens, TV 2 uden nyheder eller et ringere, men gratis TV 2, ville situation være en anden, mener hun.

Målsætning er klar
Der går en rum tid, før danskerne skal til at lægge betaling for TV 2's hovedkanal, men allerede nu har hun en målsætning klar om, hvor mange hun regner med at miste på betalingskontoen.

For nogle vil uundgåeligt vælge TV 2 fra.

»Vi skal ikke meget ned, men vi kommer til at tabe nogle procent, men dem der vælger os fra, er dem, som ikke har set os i forvejen,« vurderer hun.

Præcise tal vil hun ikke begive sig ud i, men nærme sig vil hun gerne.

»Vores mål er at ligge i slutningen af 90'erne, men vi kan ikke leve med 80 pct. Jeg bruger meget at måle vores styrke på seertal.«
Flertal mod betaling

Det er ikke første gang, at modviljen mod at betale til TV 2 har vist sig. Tidligere har internetafstemninger på Ekstrabladet.dk og Berlingske.dk vist overvældende flertal på omkring 80 pct. imod planerne om brugerbetaling for TV 2.

Og på det sociale netværk Facebook er der etableret flere grupper - en Facebook-gruppe har eksempelvis fået flere end 52.000 medlemmer på en uge - imod brugerbetalingsplanerne, som nok er vedtaget i det danske politiske system - men de kan endnu nå at blive underkendt i EU-regi, når kommissionen den 4. februar skal nikke ja eller ryste på hovedet af sidste uges politiske forlig.

Holdbar forretningsmodel
Det skyldes, at TV 2 sidste år var nødsaget til at låne 500 mio. kr. af staten i midlertidig støtte, og derfor skal kommissionen se en langtidsholdbar forretningsmodel for Danmarks mest sete tv-station, der har en kommerciel seerandel på 60 pct., men alligevel problemer med økonomien.

Blandt de betalingsvillige finder man knap 15 pct., som er villige til at lægge mellem 21 og 50 kr., mens 11,8 pct. vil betale mere end 100 kr. for at se TV 2. 9,4 pct. vil betale op til 20 kr., mens 4 pct. siger ja til mellem 51 og 100 kr.

Den største betalingsvillighed finder man i aldersgruppen 26-35 år, hvor under 40 pct. vender sig imod brugerbetalingen.

Rambøll har spurgt et repræsentativt udsnit på 979 personer over 17 år i perioden den 5.-8. januar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også