TV 2 risikerer fyringsrunde

TV 2-direktøren kan ikke afvise en ny fyringsrunde på grund af udsigten til faldende reklameindtægter på hovedkanalen.
MediaWatch

Selvom TV 2 foreløbigt er sikret overlevelse med den nye redningspakke, kan tv-stationen blive tvunget til at tage en fyringsrunde.

Det er annoncesalget på hovedkanalen, der halter og får adm. direktør Merete Eldrup til at konstatere at:

"Det ser ikke så godt ud."

Dermed siger hun formentlig det samme, som alle andre realistiske mediechefer i denne tid.  Der er dog endnu ingen aktuelle planer om fyringer, og Merete Eldrup påpeger, at det ikke er et mål at lave sparerunder, men hvis annonceindtægterne fortsætter med at falde, kan det komme til at se sort ud.

"Jeg har lovet, (i TV 2 aftalen, red.) at vi løbende vil effektivisere. Men det er endnu for tidligt at sige, hvad der kommer til at ske for os. Det kommer an på, hvordan året går. Men den almindelige krise rammer i allerhøjeste grad os," siger Merete Eldrup til Journalisten.dk.

TV 2 vil slås for tv
Merete Eldrups salgsdirektør var ikke så bekymret før jul.

Flemming Rasmussen var klar over, at tv-reklamemarkedet risikerede at falde et eller andet sted mellem fem til ti procent i 2009. Han forventede, at tabe tv-reklameindtægter med næsten samme hastighed. Men han var opmuntret af, at TV 2 i 2007 og 2008 fastholdt en meget høj andel af reklamemarkedet på 66 procent - og endda tog en rekordomsætning i 2007 på 1.667 mio.

Gallups trendanalyse 09 rummede faktisk en opmuntring for tv.

"Det bestyrker min tro på, at vi nok skal sikre os de indtægter, vi overhovedet kan trække ud af et marked med vigende interesse i tv-annoncering. Men der er ingen tvivl om, at det bliver hårdt, og at det samtidig er vor opgave at slås for hele mediekategorien - tv," siger marketing- og salgsdirektør Flemming Rasmussen, der generelt forventer et mediemarked i indædt kamp om brugernes tid og annoncørernes penge.

Flemming Rasmusen henviste til behovet for at hente vækst fra de andre indtægtskilder.

"Vi ser en god vækst næste år fra både online og tv-abonnement. På online forventer vi, at reklameindtægterne vokser med mindst med den samme hastighed som markedet - og gerne mere."

MediaWatch' prognose, baseret på fem mediabureauer, spår en online vækst på 20,4 procent i 2009. Omsætningen i 2008 vurderes til 50-60 mio.

"Vi vil tjene mere på abonnement i 2009, fordi vi kapitaliserer på prisstigninger og voksende penetration for vore nichekanaler. Den vækst stammer kun i mindre grad fra penetration og indtægterne, vi vinder ved, at alle vore kanaler er med i Boxers pakker. Det slår reelt først igennem i 2010," sagde han, men ville ikke give konkrete prognoser.

MediaWatch-kilder estimerer en total merindtægt til TV 2 på 150 mio. kr. fra abonnement.


- Newspaq/Mediawatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også