Analog tv-sluk får problem med restgruppe

Den danske informationskampagne om det analoge sluk er ikke bekymret over de problemer, som den amerikanske kampagne, der snart kulminerer, er ude i.
Per Fanefjord Laursen

Sekretariatschefen for den officielle informationskampagne 'Det nye TV signal', Torben Dan Pedersen, er netop hjemvendt USA, hvor han aflagde besøg i Washington for at studere det amerikanske analoge sluk. Under hans besøg kom det frem, at det analoge sluk i USA muligvis må udskydes fra den 17. februar til en senere dato.

Udsættelsen handler primært om at skaffe flere penge, så en restgruppe på ca. 2,5 mio. personer kan få en værdikupon til en digital boks.

"Det sidste jeg hørte var, at de nok får pengene, men at de fastholder datoen," siger han til Mediawatch.dk

Den amerikanske kampagne er forskelligt grebet an fra den danske. Den amerikanske indsats er mest baseret på et kuponprogram, hvor hver husstand kan få to kuponer á en værdi på 40 dollar hver. De skal indløses i en forretning inden tre måneder som tilskud til at købe en digital modtagerboks til ca. 60 dollar. Problemet er, at der kun er afsat et samlet bestemt beløb til kuponerne.

"Nu har de så uddelt kuponer til en værdi, der gør, at de er nået til loftet for deres tilskud til boksene. Men der er fortsat 2,5 millioner mennesker, der ikke har fået deres kupon endnu. Samtidig ved de allerede nu, at det kun er ca. 60 procent, der indløser deres kupon," siger Torben Dan Pedersen, der fremhæver, at de problemer løber den offentlige danske strategi ikke ind i, som bureauerne Advice og Metaphor står bag.

"Set i lyset af den kampagne, de har valgt, er det ikke så mærkeligt, at de er rendt ind i problemer her til sidst. Vi vil ikke møde disse problemer i vores kampagne, da vi har en helt anden tilgang, som netop ikke bygger på udlevering af kuponer".

Restgruppe skal med
Situationen i USA er endvidere den, at man har 7,8 million husstande, eller ca. syv procent af husstandene, der er fuldstændig uforberedt på, at analogt tv slukkes. Det oplyser de selv i en december undersøgelse fra Nielson Ratings.

Af de syv procent har de 50 procent valgt at vente til sidste øjeblik. 20 procent udtrykker usikkerhed ved sådan en boks og mistænker regeringen for at ville et eller andet med dem. Endelig er der en tredjedel af de syv procent, der ikke ved, hvad de skal gøre.

"Den tredjedel stemmer meget godt overens med vores foreløbige erfaringer. Der er nogle, der er tilbage til sidst og som generelt har svært ved at omsætte budskaber fra det offentlige til noget, der har med dem selv at gøre; det er ældre uden netværk og mennesker med sociale og psykiske problemer. De kan kun hjælpes gennem forskellige organisationer, der netop hjælper denne type mennesker. Det har de gang i gennem et meget omfattende ”outreach-program”. Som vi er blevet inspireret af," siger han.

Det danske analoge sluk sker den 31. oktober i år. Læs om Advice og Metaphors kampagne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også