Ros til mediepolitisk handlekraft

I den ideelle verden er det en skrækkelig aftale med uigennemskuelige konsekvenser, der er indgået om TV 2, men hvad skulle mediepolitikerne gøre?
MediaWatch
I den praktiske verden, hvor mediebranchens aktører befinder sig, var det trods alt positivt, at mediepolitikerne - uden for de faste forlig - bøjede sig mod hinanden og formåede at løse en akut situation i en fart.

Det er branchen ikke særlig forvænt med, skriver MedieWatchs medieanalytiker Per Fanefjord Laursen i et blogindlæg. Politikerne selv er ikke videre stolte over det, de var tvunget til at skrue sammen for at forhindre et TV 2 konkurs, som selv sagt var uacceptabel - i den rigtige verden. Det gælder bla. det forhold, at der kastes en bombe ind i tv-distributionsområdets markedslogik og prissætning, når ikke alle skal betale for TV 2. Kun dem, der vælger adgang til mange kanaler, skal betale.  Ifølge MediaWatchs oplysninger lander hele problematikken på bordet hos de enkelte tv-udbydere, der må afgøre, hvordan de vil håndtere TV 2's abonnementspris på 25-30,- kr. (i 2009 penge). Skal der gøres plads til det statsejede TV 2, der fra 2012 får politisk tilladelse til at opkræve penge, kan det let føre til, at private tv-kanaler presses ud af tv-pakkerne for at fastholde prisen over for forbrugerne, spår MediaWatchs analytiker.  - MediaWatch   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også