Eldrup: De fleste vil vælge os til

TV 2-direktøren tror på distributørernes og seernes opbakning til abonnement, men erkender at faldende penetration kan skade reklameforretningen.
Tine Brødegaard Hansen

Aftalen blandt parterne bag medieforliget fremtidssikrer TV 2, hvis man spørger adm. direktør Merete Eldrup. Nu afventer hun blot, at EU accepterer aftalen, der blandt andet indebærer, at TV 2 kan opkræve 20 til 25 kr. månedligt fra de seere, der ikke blot ønsker en basispakke med public service-kanalerne.

Er du tilfreds med det politiske forlig?

"Jeg er rigtig glad for aftalen, det kan man roligt sige."

Er brugerbetaling nødvendigt i 2012, tegner økonomien ikke udmærket også efter besparelserne?

"Jo, og vi regner jo også med at få overskud i år, men vores økonomi er præget af stor gæld, vi skal have tilbagebetalt og en svingende økonomi, som påvirker vores hovedkanal, fordi den er reklameafhængig."

Kan en bedring af jeres økonomi føre til, at politikerne dropper brugerbetaling igen?

"Det kan jeg ikke forestille mig. Det er et sekspartiforlig, hvor man er blevet enige om at tilbyde os den mulighed, og det er led i en forpligtelse i forhold til EU."

Hvor mange seere regner I med vil købe sig til TV 2?

"Vi regner med, at de fleste vil vælge os. Vi har lagt os på et niveau, der hedder 20 til 25 kr. om månedet, som TV3 også ligger på. Dem, der ikke ønsker betalingskanaler, kan få et gratiskort til TV 2. Vi regner med et lille frafald, men vil selvfølgelig gerne have så stor udbredelse som muligt. Ellers taber vi det, vi vinder på abonnement på reklamesiden i stedet, og det er vi jo ikke interesseret i."

De 20 til 25 kroner er beregnet som et 2009 niveau, har du noget bud på, hvad beløbet når op på i 2012?

"Det kommer an på markedet, det kan være, at det falder, så må vi tilpasse os. Men hvis vi skulle starte nu, er 20 til 25 kroner det beløb, vi ville ønske."

Når TV 2 indgår som en del af en programpakke, afhænger prisen også af, hvordan udbyderen vælger at fastsætte den. Hvad er dine forventninger til det?

"Det er klart, at vi skal forhandle med distributørerne, så vi kan ikke sætte beløb på nøjagtig, hvad vi kommer til at tjene, men brugerbetaling giver os nogle bedre muligheder, og jeg kan ikke forstille mig en distributør, der ikke vil have os med."

Det virker som et noget kompliceret system for seerne og udbyderne at forholde sig til...

"Jeg synes ikke, det er så kompliceret, men jeg har også arbejdet meget med det. Der er selvfølgelig nogle forhold, der skal på plads, men der er tre år til, så det er god tid til at forberede det i."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også