TV 2 og TV3 slap billigt

Tv-markedet mistænkte, at SBS TV var en slumrende modstander, men fik sig nok alligevel en overraskelse, da SBS-kanalerne igen pressede sig ind i kampen.
Per Fanefjord Laursen

Programudviklingen og programlægningen hos SBS TV har givet tv-markedet en huskekage i 2008. Tv-stationen er gået 2,5 procentpoint frem på et år til en share på 11,2 procent.

Da 2008 gik i gang, lagde SBS TV ud med samme niveau som i 2007, men ret hurtigt kunne en foruroliget branche notere, at shareniveauet løftede sig, efterhånden som foråret gik.

Kanal 4 bidrager mest
Det var især Kanal 4 med nye profilerede satsninger og en mere offensiv programstrategi, f.eks. 'De unge mødre' og 'Singleliv', der drev værket. I efteråret nåede Kanal 4 en historisk høj kommerciel share på 6,3 point. Kvindekanalen bidrog mest til SBS-væksten med et plus på 1,48 point.

Også Kanal 5 havde et godt 2008, men uden de markante flagskibe i fladen. Kanal 5 har, ud over egenproduktionerne "Stå op" og "Comedykuren", lænet sig op af fodbolddækningen og af de mange versioner af CSI. Kanal 5 har vist sig mere stabil i f. eks. late prime end tidligere, hvilket bidrager til sharevækst.

Den lidt hensygnende SBS NET, der snart bliver til '6'eren', har gennem året ligget lidt højere end tidligere. Det fjerde brand, The Voice TV, havde et bedre forår end efterår. Voice TV har vippet omkring shareniveauet for 2007.

Programplanen virker
Fremgangen er sket på en bred front, på alle kanaler, i mange dayparts og på mange programformater. Konkurrenterne bør prise sig lykkelige for, at Kanal 4 eller Kanal 5 ikke ramte 'bulls eye' med et af sine formater.

Det hører med til historien, at en del af fremgangen for Kanal 4 er baseret på, at kanalen har genvundet sin tabte penetration henover året, hvilket dele af markedet og konkurrenter muligvis havde forudset.

Til sammenligning ligger TV3-kanalerne på 19,3 procent, mens TV 2 hovedkanalen faldt til 47 procent i 2008.

MediaWatch gør status på andre aspekter af tv-markedet og hele radiomediet i de kommende dage.

Kommercielle shares 21-50 år den 1. januar - 14 december 2008 vs. samme periode i 2007.
Kilde: Gallup, Mediaedge:cia.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også