Gamle tv-brands står svagere

DR TV har mistet grebet om seerne og andre modne tv-brands taber også andele til de nye, viser status på 2008.
Per Fanefjord Laursen

Den overliggende trend på tv-markedet i 2008 er, at de ældste brands taber grebet om seernes tid. 3,2 sharepoint er gledet fra de ældste til de nyere kanaler.

Størst nedgang rammer som ventet TV 2, men DR1 og DR2 har også mistet seeropbakning i forhold til 2007.  Hele DR TV taber 1,48 procentpoint.

TV 2's meget omtalte seernedtur ændrer ikke ved, at kanalen er voldsomt dominerende på det danske tv-marked, også over for nærmeste konkurrent DR1. TV 2 ender på 35,4 procent - mod DR1's 27,8 procent i 2008.

TV3-gruppen er også blandt de gamle kanaler, der må se sig sat under pres af nyere tilbud. TV3-kanalerne taber 1,2 point og lander på 10 procent. Tabet er klart værst på TV3.

Nonstop news er et hit
Det er TV 2 News og SBS-kanalerne, der styrker deres position. Nonstop nyheder på TV 2 News buldrer frem til en share på to procent fra blot 0,75 procent i 2007.

Kanal 4 og den stærkeste Kanal 5 har haft held med at genvinde tabt penetration og udvist godt tv-håndværk i programlægningen. Resultatet er en gevinst på 1,1 point til en samlet tilstedeværelse på 5,3 procent. Læs mere i morgen, torsdag, om SBS TV's styrkede position i 2008.

Andre kanaler som TV2 Sport, Discovery og Cartoon Network gnaver sig også ind på de gamle.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også