Politiken og TV 2 i tæt samarbejde
Det nye samarbejde om meningsmålinger skal gøre op med stormfloden af forskellige resultater og hæve kvaliteten af de målinger, som TV 2 og Politiken bestiller hos Megafon i det nye år.
"I dag er der masser af 'blip blop'-meningsmålinger, der er brug for mere kvalitet. Meningsmålinger er en af hjørnestenene i nyhedsuniverset, så når landets største tv-station og hovedstadens største dagblad går sammen om det, bliver vi dominerende i markedet," siger Politikens nyhedschef, Anders Krab-Johansen om baggrunden for samarbejdet, hvor Megafon vil levere det politiske indeks og en stribe andre analyser af danskernes holdninger til Nyhederne på TV 2, TV 2 News, tv2.dk, dagbladet Politiken og politiken.dk.
Budgetmæssigt ligger det nye samarbejde på niveau med det, Politiken hidtil har haft.
Ikke direkte konkurrenter
Rationalet er, at TV 2 og Politiken kan trække på hinandens ressourcer med den nye samarbejde, uden de ligger i umiddelbar konkurrence.
"På nettet offentliggører vi og TV 2 resulateterne samtidig, men fordelen er, at tv kræver få tal og mange historier, mens avisen kan gå mere i dybden og perspektivere tallene," siger Anders Krab-Johansen
Derudover kan parterne hver især bestille separate meningsmålinger af både længere varighed og på dag til dag basis.
Valget af Megafon skyldes ifølge Anders Krab-Johansen, at de har markeret sig som Danmarks mest præcise analyseinstitut, der ved de seneste seks valg og folkeafstemninger er kommet tættest på det endelige resultat.
Megafon har samarbejdet med TV 2 de seneste ti år.