TV 2 får højeste seervækst

TV 2's problemramte julekalender, der var tæt på at blive skrinlagt, var værd at satse på. Også DR1's juletilbud har bedre seeropbakning.
Per Fanefjord Laursen

Efter syv aftener i december står det klart, at TV 2 har scoret et hit med den velproducerede ’Mikkel og Guldkortet’, og det luner på markedsandelen.

Det er julekalenderen, der måtte vente et helt år på visning og fik indlagt nye scener, fordi en skuespiller, der blev dømt for en sexforbrydelse, skulle redigeres ud. TV 2 troede knap nok på, at den ville overleve en omredigering, for man afskrev omkostningerne til serien i 2007-regnskabet, frem for i 2008 regnskabet.

Men Mikkel og Guldkortet var altså værd at satse på og nyder godt af TV 2's traditionelle kalender placering kl. 20.00.

Den lagde ud med et seertal på 1.537.770 mio og de følgende dage har den holdt et flot, om end lidt lavere niveau siden på den gode side af millionen. Serien holder omtrent samme seertalsniveau som var gældende for genudsendelsen af Alle tiders Julemand på TV 2 sidste år.

TV 2 kalender forpasser rekord
Men det helt store potentiale for serien bliver ”ødelagt” hver anden dag, hvor julekalenderen på grund af EM Håndbold er nødsaget til at blive sendt allerede kl. 18.30. Her falder seertallene til et snit på kun ca. 700.000.

”Hvis julekalenderen blev vist kl. 20.00 hver aften, ville der være gode betingelser for, at Mikkel og Guldkortet kunne overgå niveauet for de sidste par års børnejulekalendere,” siger Broadcast Researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia.

DR1 har held med programlægning
DR har i år omprioriteret sin programplanlægning og modsat tidligere vælger DR i år både at sende almindelig børneprogram og julekalender.

Tidligere overtog julekalenderen børnetimens sendetid. Ændringen af sendetidspunkt er en succes, og DR nærmer sig et TV 2-niveau, hvis man ser på de gennemsnitlige seertal, der vipper på 800-900.000 seere.

”Til trods for at 'Nissernes ø' er en genudsendelse fra 2003, performer programmet i år bedre end første gang, det blev sendt,” siger Simone Krogh og peger på, at sendetidspunktet ofte har stor indflydelse på seeropbakning.

TV 2 på vej mod stærk december
Selv om DR1 giver TV 2 lidt konkurrence i julegenren, lover måneden særdeles godt for TV 2, drevet af julestemning og håndbold.

TV 2 var den kanal med størst vækst. Den øgede sin share i uge 49 blandt alle kanaler med 1,9 point til 39,1 procent – mens DR1 faldt med 0,6 til 26,4. Samtidig vokser både TV 2 News og Zulu med i alt 2,1 point.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også