Tv-penge regner ned over tv

Tv-mediet - primært TV 2 og regionerne - tilføres muligvis mere end 50 mio. ekstra i 2009, alene fra den forestående krig om tv-distribution, der er udløst af Boxer.
Per Fanefjord Laursen

Broderparten af de nye penge bør lande på TV 2 og en god bid hos TV 2-regionerne, hvor de mest potentielle kunder kan nås. Det forventes, at udfordreren Boxer først senere vil gå efter husstande, der har YouSee eller parabol.

TV 2 vil ikke ud med detaljer om tv- reklameomsætning i det kommende år, eller forventninger til ekstra penge fra tv-krigen. Man regner med at falde lidt mindre end markedet (tv ned -7,4% ifølge MediaWatch-prognose)

"Kampen vil holde tv oppe i 2009, trods afmatning, for alle har stor interesse i at holde på deres kunder," siger Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia.

'DetNyesignal', der er den offentlige kampagne om det analoge sluk, forventer at investere 50 procent af sit mediabudget på ca. 21 mio. i tv. De 10 mio. skal sikre at man får banket kendskabet helt op nær 100 procent. Resten af budgettet ligger i online og print.

"50 procent af vort totale budget på 43 mio. går til mediaindkøb. De andre 50 procent investeres i aktiviteter, herunder opsøgende information og en netværkskampagne skal fange dem, der er svage mediebrugere," siger sekretariatschef Torben Dan Pedersen, Advice.

YouSee vil forsvare sig
Dernæst står det klart, at YouSee, Boxer, Viasat og Canal Dignal kaster mange nye penge ind i kampen for at vinde, og især fastholde kunderne, men det er ikke umiddelbart til at sætte beløb på.

Boxer oplyser, at man kaster et stort budget ind i krigen, der er væsentlig større den offentlige kampagne på netto 43 mio. kr. Der har været talt et marketingbudget på 50 mio. eller fem procent af den ene mia., som er Boxers lanceringsbudget.

YouSee vil ikke give konkrete tal, men erkender gerne, at man øger tv-investeringen i 2009 for at samle kunder op.

"Mit løse estimat er, at TV 2 kan hente mellem 20 til 50 mio. ekstra i 2009 på dette kapløb om abonnenter," siger Flemming Jensen, der vurderer at Viasat og Canal Digital vil investere 5-10 mio hver.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også